Tarragona - Salou

Amfiteatre de Tarragona

Platja de Llevant, Salou

Medplaya Pirámide Salou 😴

—————

Na een goede nacht zaten we vanmorgen om 09.15 uur bij het ontbijtbuffet. Uiteraard niet voordat Nikki en ik onderweg weer ruzie hadden gemaakt over wie er iets mag doen. Het pasje van de deur, het knopje in de lift, wie er naast mama mag zitten... In het restaurant hadden ze een heleboel lekkere dingetjes dus ik kon moeilijk kiezen. Papa en mama zaten zich weer te verbazen over al die Britten hier. Allemaal lelijk, allemaal wit, allemaal zwaar overgewicht, volgeplakt met tatoeages en vaak gehuld in voetbalshirts of soepjurken; met die Brexit eind deze maand gaat er weinig verloren. Ik lepelde ondertussen nog wat halve kiwi’s uit. Daarna nog even tandjes poetsen op de kamer en om 11.00 uur zaten we in de auto.

Het was maar een kwartiertje rijden naar Tarragona en Nikki mocht dit keer naast mama op de achterbank zitten. We konden de auto vrij eenvoudig parkeren in een krappe garage en toen konden we aan de stadswandeling beginnen. Tarragona is de huidige naam van het vroegere Tarraco, in 45 voor Christus door Julias Caesar tot Romeinse kolonie verheven. Het was één van de welvarendste steden van Hispania zoals de Romeinen het Iberisch Schiereiland noemden dat ze hadden veroverd. Tarraco was enkele jaren de woonplaats van keizer Augustus en in de 2e eeuw werd het amfitheater gebouwd dat destijds plaats bood aan 15.000 toeschouwers.

Voordat we in het oude centrum kwamen moesten we eerst een stukje omhoog lopen. Nikki begint dan na 100 meter al te piepen en ik word ook liever gedragen. We kwamen boven bij het Balcón del Mediterráneo, een mooi uitzichtpunt over de haven, het strand en de Middellandse Zee. Daar begint (of eindigt) ook de Rambla Nova, een wandelpromenade van 1 kilometer lang. Na 100 meter kwamen we echter al een optocht tegen met allemaal grote poppen die werden gedragen door kinderen. Er werd muziek gemaakt en alle poppen werden uiteindelijk uitgestald op een groot plein met de fraaie naam Plaça de Mossèn Cinto Verdaguer. We liepen een stukje met de stoet mee en op het plein kregen Nikki en ik een bakje met 2 bolletjes ijs: aardbei en chocolade. Er liepen natuurlijk mensen onder die poppen maar vooral de duivel vonden we toch wel een beetje eng.

De route ging verder langs 2 andere mooie pleinen: het langgerekte Plaça de la Font met aan beide kanten terrasjes en het kleine Plaça dels Sedassos met een prachtige muurschildering. We hebben natuurlijk weer de nodige foto’s gemaakt voordat we via de Carrer Major naar de enorme kathedraal liepen. De markt in de omliggende straatjes stond in het teken van de Middeleeuwen met allerlei authentieke kraampjes en handgemaakte producten. Vooral etenswaren maar ook sieraden en bijzondere souvenirs. We hebben een patatje gegeten en Nikki en ik kregen de grote lolly die we graag wilden en vervolgens allebei smerig vonden...

Rond 14.00 uur was het mooi geweest in de leuke stad en via het Plaça del Fòrum en het Plaça del Rei kwamen we boven bij het Amfiteatre de Tarragona uit. Mooi gelegen met op de achtergrond de blauwe zee. Na de laatste foto’s moesten we nog een klein stukje naar beneden lopen om bij de parkeergarage te komen. Papa en mama waren echter vergeten om centjes te pinnen en ze konden alleen contant betalen. Papa moest dus nog even de straat op om uiteindelijk bij een cafetaria extra geld te kunnen pinnen bij een blikje cola. Op de terugweg kwamen we weer langs Port Aventura, één van de grootste pretparken van Europa. Met ticketprijzen vanaf 44 euro ging dat feest alleen niet door. Nu stonden we om 15.00 uur in onze zwemkleding op de hotelkamer en even later dreven we in het ijskoude water van het zwembad. Nikki dobberde vrolijk rond met haar bandjes maar ik kreeg het na een tijdje toch echt te koud. Ik heb wel een paar stukjes zonder bandjes gezwommen want ik ben hard op weg naar mijn eerste zwemdiploma! Papa ging Nikki nog even gezelschap houden maar dat was ook met lichte tegenzin.

Het warme badje op de kamer was heerlijk en terwijl mama een dutje deed zocht papa alvast naar hotels en appartementen in Valencia. Rond 17.30 uur reden we met de auto nog even naar de boulevard van Salou. Een stukje van 500 meter maar lopen had ongetwijfeld weer tot verzet geleid. Op het strand konden we even klimmen op een paar speeltoestellen en in een winkelstraatje kochten Nikki en ik een hondje op batterijen van de centjes die we hadden gekregen van opa en oma uit Heiloo. Rond 19.30 uur zaten we in ons hotel aan het buffet en ik heb weer van alles gegeten: patatjes, aardappeltjes, soep, komkommer, tomaat, een klein kroketje, een visje, een broodje, druiven en ijs. Nikki was een beetje moe en zat rustig aan een broodje te knagen. De kinderdisco begint hier pas om 21.15 uur en dat vond mama te laat voor ons. Van papa hadden we wel gemogen... Maar inmiddels zijn mijn oogjes al gesloten en lig ik samen met Nijn, het poesje en mijn nieuwe hondje in bed. Nikki heeft ook gezelschap van haar hondje die naast Lammie en Mickey Mouse mocht liggen. Morgen rijden we langzaam richting Valencia waar we uiterlijk om 19.30 uur de auto moeten inleveren. Ik ben benieuwd in welk bedje ik dan ga slapen!