Garda - Bardolino

La Cantinetta, Bardolino 🍺 🥣

Cristallo, Bardolino 🍦

Camping Cisano & San Vito, Cisano di Bardolino 😴

—————

Vanmorgen was het weer de beurt aan mama en Nikki om de broodjes te halen. Ze hadden ook 2 witte donuts gehaald maar omdat er eentje was ingedeukt moesten we daar natuurlijk weer ruzie om maken. Om 10.30 uur zaten we in de auto om wat dorpjes in de omgeving te bekijken en papa besloot om niet de drukke kustweg te nemen. Het achterland van Bardolino bestaat voornamelijk uit wijngaarden en de gelijknamige wijn is erg populair. Jaarlijks worden er maar liefst 32 miljoen flessen Bardolino geproduceerd en de inhoud is voornamelijk rood. De ‘Strada del Vino’ is een mooie route langs de diverse wijnhuizen en het wijnmuseum van de familie Zeni. We zagen slechts een klein gedeelte omdat we al vrij snel in de drukte van Bardolino terecht kwamen. Daar is op donderdag de weekmarkt en die wilden we juist even overslaan. We reden dan ook eerst naar Garda dat slechts 5 kilometer noordelijker ligt.

Garda heeft een mooie ligging tussen de heuvels en we hebben ons daar anderhalf uur goed kunnen vermaken. Eerst liepen we langs het meer over een mooie boulevard en ik heb weer de nodige zwanen gezien. En leuke bootjes! Het eerste ijsje van de dag volgde ook maar meteen, chocolade dit keer. Dat Italiaanse ijs kunnen Nikki en ik wel waarderen. Daarna doken we enkele winkelstraatjes in en daar kocht mama mooie ringetjes voor ons! Voor zichzelf kochten papa en mama even verderop wat duurders in een leuk winkeltje: een schaal met kippetjes van handgemaakt keramiek en een nieuwe thermometer voor naast de voordeur. Nikki en ik mochten in dat winkeltje niets aanraken met onze handjes!

Om 12.45 uur reden we terug naar Bardolino waar de markt inmiddels bijna was afgelopen. Bij een kraampje konden we nog net een kettinkje uitzoeken om onze nekjes mee te versieren. Nikki wil altijd precies hetzelfde als ik maar nu moest zij als eerste kiezen. Ze wilde een hangertje met een rood hartje en ik koos daarna voor een roze hartje met streepjes. Vervolgens begon de zoektocht naar een restaurantje in de schaduw want met 36 graden was het in de volle zon nauwelijks uit te houden. We hebben lekker gegeten bij restaurant La Cantinetta waar allerlei drankjes ‘van het huis’ op tafel werden gezet. Maar dat verdienen ze natuurlijk weer terug met de 8 euro die we voor de niet bestelde en niet gegeten broodjes moesten betalen. Het blijven oplichters die Italianen! Nikki en ik hebben tomaatjes gegeten en samen een flink stuk van de lasagne van papa. Mama nam spaghetti.

Papa ging na het eten de auto dichterbij zetten want de parkeermeter was alweer verlopen. En we hadden nog weinig van het leuke Bardolino gezien. Vanaf het haventje loopt het langgerekte Piazza Matteotti naar de fraaie Chiesa di San Nicolò e San Severo met Romaanse zuilen voor de deur en binnen een enorme plafondschildering. Uiteraard waren we snel weer buiten want dat hele geloof interesseert ons verder niets. We liepen nog een klein rondje door de leuke straatjes met binnentuinen en restaurants op geweldige locaties. Daarna werd het wel eens tijd voor nieuwe ijsjes en die kregen we op de boulevard bij de befaamde ijssalon (overdag) en pizzeria (‘s avonds) Cristallo. Die bestaat al sinds 1969.

Na wat afkoeling bij een fontein was het rond 16.15 uur mooi geweest; er moest natuurlijk ook nog gezwommen worden vandaag. Ik mocht kiezen tussen het meer en het zwembad en ik koos voor optie 2. Daar kan ik namelijk van de glijbanen af en heb ik geen modder of kiezelstenen onder mijn voetjes. Na het zwemmen hebben we boodschappen gedaan in het winkeltje en we gingen opnieuw stokbroodjes met lekkere dingen eten op het terras bij onze kamer. Inmiddels zijn we alweer terug van de kinderdisco. Nikki hield het halverwege voor gezien want zij was een beetje moe. Het waren weer dezelfde liedjes als dinsdag en ik begin nu ook mee te springen op de buitenlandse nummers. Zojuist heb ik nog een paar bekers water gedronken want van dansen krijg je dorst! Nu liggen we in bed want morgen moeten we een keertje vroeg op pad. Papa wil graag een dagje naar Venetië en dat is ongeveer 125 kilometer rijden. Het schijnt wel erg leuk te zijn met water, bootjes en een heleboel bruggetjes om te klauteren. Ik ben benieuwd!