Münster - Wesel

Wesel

Antonella, Wesel 🍺 🥣

Welcome Hotel Wesel 😴

—————

Vanmorgen zaten we om 09.30 uur aan een prima ontbijt. Nikki werd op haar wenken bediend want naast croissantjes en jus d’orange hadden ze zelfs gerookte zalm en Franse kaas. Na het eten hebben we nog even naar de grote schepen op de Rijn gekeken en daarna vertrokken we richting Münster. Een ritje van bijna 90 kilometer waarvan bijna de helft over provinciale wegen ging. Precies om 12.00 uur reden we een parkeergarage in na wat oponthoud in de drukke binnenstad. De lokale profclub moest voetballen en de politie had daarom een paar wegen afgezet. Het oude centrum is niet zo groot en we liepen al vrij snel langs de belangrijkste bezienswaardigheden. Maar niet voordat ik in een supermarkt een roze donut had uitgekozen en papa een braadworst met curry.

Door de autovrije straten met oude keien liepen we eerst naar de grote markt op het plein voor de enorme Sankt Paulus dom. Dat is een gotische, rooms-katholieke kathedraal uit 1225 die tijdens de Tweede Wereldoorlog gedeeltelijk werd verwoest, net als 90% van de hele historische binnenstad van Münster. Ook op de markt was het bijzonder druk en dat hadden papa en mama niet verwacht op een winterdag in februari. Maar het was natuurlijk wel zaterdag en 16 graden. Er werd voornamelijk eten verkocht op de markt waardoor het soms meer op een evenement met eetstalletjes leek. Langs de dom ging onze route verder naar de Westfaalse Wilhelms universiteit aan de westelijke rand van de binnenstad. Dat is 1 van de oudste universiteiten van Duitsland waar bijna 40.000 studenten een opleiding volgen. Een mooi terrein waar we de nodige foto’s hebben gemaakt.

Münster wordt ook wel de fietshoofdstad van Duitsland genoemd omdat er meer dan 500.000 fietsen zijn op een inwoneraantal van ruim 300.000. In de omgeving, het Münsterland, zijn prachtige fietsroutes te vinden en waar ooit de oude stadsmuren stonden is nu een breed fietspad tussen de lindebomen aangelegd. Zo kun je een rondje van 4,5 kilometer om de oude binnenstad maken. Omdat het inmiddels tijd was voor een ijsje liepen we terug naar het centrum. Onderweg natuurlijk weer de nodige ruzie om de buggy en vooral Nikki werd vandaag weer eens overal boos om. Een bolletje aardbeien-ijs doet dan altijd wonderen en dat was nu niet anders. Via een luxe winkelstraat met allemaal dure auto’s voor de deur kwamen we daarna bij de Sankt Lamberti kerk, nog een indrukwekkend bouwwerk met een bewogen geschiedenis. Maar daar ga ik jullie niet mee vervelen. Mama en ik gingen op de markt snoep kopen terwijl papa en Nikki in het historische stadhuis een kijkje in de Friedenssaal gingen nemen. Daar werd op 15 mei 1648, als onderdeel van het Verdrag van Westfalen, het Verdrag van Münster gesloten waarmee er een einde kwam aan de Tachtigjarige Oorlog tussen Spanje en de Republiek der Verenigde Nederlanden.

Papa moest nog 2 euro entree betalen maar de zaal stelde weinig voor. Een serie foto’s van oude kerels, wat religieuze symbolen en 2 vitrinekasten met een gouden haan, een oude pantoffel en een afgehakte hand. Dat laatste vond Nikki natuurlijk wel interessant om te zien. Toen ze weer buiten kwamen stonden mama en ik, volgens papa de cultuurbarbaren, al te wachten met de snoepjes en we besloten om terug te keren naar de auto. Münster is een aardig stadje maar behalve winkels, kerken en pleinen is er in het centrum vrij weinig te zien. Een paar terrasjes waren wel leuk geweest maar misschien beginnen ze daar pas in de lente mee.

Rond 15.30 uur reden we de stad weer uit en 5 kwartier later stonden we in Wesel in de volgende parkeergarage. Papa en mama wilden niet weer in het hotel eten en dus zouden we in het centrum van Wesel een restaurantje zoeken. Ook daar is een dom (Willibrordi) de blikvanger maar Nikki en ik vonden de gekleurde ezeltjes in de lange winkelstraat het leukst. De ‘Esel von Wesel’ is namelijk het stadssymbool en verwijst naar het bekende echo-spelletje over de burgemeester. Bij het Italiaanse restaurant Antonella hebben Nikki en ik een pizza margherita gedeeld, mama koos haar favoriete gnocchi en papa had een combinatie van lasagne en cannelloni. Het was allemaal erg lekker. Om 18.30 uur waren we terug in het hotel en papa ging meteen AZ kijken op zijn telefoon. Nikki en ik gingen om beurten lang onder de douche en nog even op de iPad spelen. Morgen kunnen we tot 11.00 uur uitchecken en dan moeten we nog enkele uurtjes overbruggen voordat we naar een kraamborrel in Utrecht gaan. Mama heeft op Internet iets leuks gezien in Soest dus daar gaan we misschien even kijken. Ik ben benieuwd!