Neuastenberg

Postwiese ⛷️

Lawine 🍺

Dorint Resort, Neuastenberg 😴

—————

Tijd voor een nieuw reisje! Op 6 december 2014 is mijn kleine zusje Nikki geboren en zij mocht dit keer natuurlijk ook mee! Vrijdag zouden we vroeg met de auto naar Winterberg vertrekken. Maar omdat mama altijd zo treuzelt en Nikki steeds melk wil drinken, reden we uiteindelijk pas om 11.30 uur de straat uit. Het is wel gezelliger nu ik niet meer alleen op de achterbank zit. Via Utrecht en Arnhem reden we zonder problemen naar de grens, en daar hielden we een korte pauze. Papa kon de tank nog gratis vol gooien en Nikki kreeg weer eens een flesje melk. De afstand naar Winterberg is ongeveer 400 kilometer, dus dat zou in 4 uurtjes moeten kunnen. Het was echter gezellig druk op de Duitse wegen. Bij Dortmund stonden we al een half uurtje stil en over de laatste 40 kilometer hebben we maar liefst 2 uur gedaan. Ik heb me wel voorbeeldig gedragen en Nikki lag gelukkig lekker te slapen. Rond 18.00 uur waren we pas bij het Dorint Resort in Neuastenberg, een dorpje op 5 kilometer van Winterberg maar onderdeel van de gemeente. Het is een vrij groot park met hotelkamers, appartementen en huisjes. Papa ging snel de sleutel van ons appartementje halen want de auto kunnen we helaas niet voor de deur parkeren. We mochten alle spulletjes wel beneden uitladen maar daarna moest de auto boven aan de weg staan. Bij de receptie kreeg papa nog 2 pluche beertjes voor Nikki en mij. Het was een stukje lopen naar ons appartement met nummer 513, een steil en slingerend weggetje omlaag. Er zijn ook trappetjes maar dat is natuurlijk lastig met de kinderwagen.

Nadat we alles hadden gedropt, liepen we snel terug naar boven om een hapje te eten in het restaurant. Het buffet was redelijk en ik heb een beetje tomatensoep, 2 kipnuggets en een paar gebakken aardappeltjes gehad. Papa en mama hoefden vooraf alleen maar ons kamernummer te noemen zodat ze pas bij vertrek hoeven te betalen. Papa had alweer spijt dat ze eerlijk waren... Nikki slaapt nog in de bak van de kinderwagen en ik mag comfortabel op een uitgeklapte slaapbank voor 2 personen liggen. Papa en mama hebben een eigen slaapkamer, ze kunnen alleen geen televisie kijken omdat ik dus op de bank in de woonkamer lig. Dat is trouwens niet zo erg want ze hebben hier niet eens Nederlandse zenders. Uiteraard wel Marokkaanse, Russische, Turkse, en zelfs een zender uit Dubai. Papa heeft op ons grote terras nog even gekeken naar de verlichte rodelbaan, die tussen de witte bomen door precies langs ons appartement loopt.

Ik heb redelijk geslapen tot ongeveer 06.00 uur, en toen wilde ik net als thuis natuurlijk bij papa en mama in bed. Omdat het smalle bedjes zijn heb ik uiteindelijk maar geruild met papa. Ik heb wat puzzeltjes gemaakt en foto’s gekeken op de iPad, maar het lukte niet zo goed om filmpjes van Jokie en Musti af te spelen. De Wi-Fi is hier matig en valt soms zelfs helemaal weg. Nikki heeft lekker doorgeslapen en ze kreeg naast mij een flesje melk van mama. Toen ik in bad was geweest moest ik natuurlijk mijn skipak aan. Die witte jas zit niet zo lekker dus ik wilde gewoon mijn eigen roze jas aan. En als ik iets wil dan gebeurt dat ook! Nikki werd ook warm ingepakt want het had vannacht weer flink gesneeuwd. Papa was inmiddels mijn houten sleetje aan het monteren, en na het nodige gescheld en getier lukte dat uiteindelijk met een beetje hulp van mama. De rugleuning zit nu alleen wel andersom omdat de schroeven gewoon te kort zijn. Het was een kadootje van opa, oma, oom Bas en oom Jeroen, en dat mocht waarschijnlijk niet al te veel kosten...

Om 11.00 uur liepen we richting de skipiste in Neuastenberg, op slechts 100 meter afstand van het Dorint Resort. Ik zat lekker op het sleetje en werd omhoog getrokken door papa. Mama moest de kinderwagen met Nikki duwen dus ze waren allebei al moe toen we bij de ingang waren. De Postwiese, het kleine skigebied hier, lag er prima bij. Er is de afgelopen week voldoende verse sneeuw gevallen en alle pistes en liften zijn open. Neuastenberg ligt op een hoogte van 730 meter in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Toen we even rondgekeken hadden gingen we eerst wat eten bij de Pferdestall, een klein tentje bovenaan de piste. Ik heb een beetje spaghetti gegeten en patatjes met ketchup. Papa nam een enorme schnitzel met champignons en mama ook spaghetti. Een uurtje later liepen we verder het dorpje in om bij een bakkerij alvast wat broodjes en beleg te halen voor morgen. Op een grote plattegrond hadden papa en mama inmiddels 4 wandelroutes ontdekt, en we zouden vandaag het kleinste rondje van 6 kilometer gaan lopen. Het werd echter al snel duidelijk dat de wandelpaden niet geprepareerd waren na al die sneeuwval, en met de kinderwagen zou dat natuurlijk een drama worden. Ik was zelf inmiddels al in slaap gevallen en hing als een zoutzak op het sleetje.

Nadat we omgekeerd waren, zijn we naar een iets lager gelegen gedeelte van de piste gelopen. Daar gingen papa en ik samen op het sleetje een stukje naar beneden, en dat was toch wel leuk. Het moet alleen niet zo snel gaan want dan ga ik liever lopen! Mama gaf ondertussen op een bankje een flesje warme melk aan Nikki. Om 14.45 uur waren we weer boven in het dorp en bij de après-ski bar Lawine namen we eerst een drankje. Want met après-ski kun je volgens papa niet vroeg genoeg beginnen! Toen we weer buiten stonden heeft papa nog snel even fruit, chips en biertjes bij de bakkerij gehaald. Die verkopen dus meer dan broodjes alleen… Onze auto staat recht tegenover de ingang van het resort geparkeerd. Er is alleen veel onduidelijkheid over de tijden dat je daar (al dan niet gratis) mag staan. Vage verkeersborden langs de weg over tijden en parkeerschijven, maar omdat er eigenlijk geen alternatieven zijn staan alle vakken gewoon vol met auto's. Papa zag al een politiewagen voorbij rijden en achter onze ruitenwissers zat uiteraard een bon, net als bij de auto's die naast ons stonden. Gelukkig gaat het maar om 10 euro; daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren. En omdat de parkeergarage van het resort 15 euro per dag kost, is dit dus eigenlijk veel goedkoper! Ik heb net lekker in een warm bad gezeten en mijn mooie pyjama heb ik ook al aan. Nikki ligt weer eens te slapen. Zometeen gaat papa nog even eten halen en dan is het alweer bedtijd voor mij. Waarschijnlijk ben ik snel ingedommeld door al die verschillen tussen warm en koud, en mijn wangetjes zijn ook helemaal rood. Morgen ga ik de ski’s maar eens proberen!