Porto Cervo - Golfo Pevero - Olbia - Amsterdam - Zuid-Scharwoude

Aeroporto di Olbia-Costa Smeralda ✈️

Schiphol, Amsterdam ✈️

Zuid-Scharwoude 🏠

—————

Nadat we gisteren om 10.30 uur de camping achter ons lieten waren we een uurtje later via het groene binnenland aan de andere kant van het eiland. Daar bevindt zich de Costa Smeralda, de ‘smaragdkust’ die ook wel ‘goudkust’ wordt genoemd. In 1961 door prins Aga Khan IV en enkele investeerders bedacht en tegenwoordig een favoriete vakantiebestemming van de internationale jetset, rijke Sardijnen en figuren als Silvio Berlusconi, de oud-premier van Italië. Het is niet helemaal duidelijk waar de Costa Smeralda nu begint en eindigt maar vaak wordt de gehele kustweg van ongeveer 55 kilometer tussen Portisco en Palau aangehouden. Met goede wegen, diverse dorpjes en veel kleurrijke bloemen en planten is de aanblik in ieder geval een stuk beter dan het gebied rond Vignola Mare.

We reden vanaf Arzachena met de klok mee via Baja Sardinia naar Porto Cervo, de verzamelplaats van de rijken der aarde met een grote jachthaven en allemaal dure winkels. La Piazzetta is het centrale plein en de straatjes daaromheen zagen er best gezellig uit. Het was alleen niet zo druk en winkels voor ‘normale’ toeristen zijn er bijna niet. Papa en mama vroegen zich al af of de medewerkers in die winkels het wel leuk vinden om maar een paar (verwende) klanten per dag te ontvangen. We hebben een klein rondje gelopen en in de schaduw onze zelf meegebrachte broodjes opgegeten. Lunchen is daar namelijk ook nogal aan de prijs. Het ijsje dat we vervolgens kregen was wel lekker bij 36 graden en nauwelijks wolken.

Rond 13.30 uur reden we een klein stukje verder naar de Marina di Porto Cervo. Daar liggen de grotere bootjes maar erg veel waren dat er nog niet. De populairste maanden schijnen juli, augustus en september te zijn terwijl het nu toch al heet genoeg is. Om 14.15 uur gingen we dan ook verder naar Golfo Pevero waar we een kleine 2 uurtjes op het Spiaggia del Piccolo Pevero hebben gelegen. Nikki en ik konden zo nog een laatste keer in de blauwe zee zwemmen en in de schaduw op de rotsen spelen. Om 16.00 uur liep de parkeermeter af en via Abbiadori, Portisco en Cugnana stuurde papa ons over de mooie en bochtige kustweg richting het vliegveld in Olbia. Die overigens Aeroporto di Olbia-Costa Smeralda heet dus bij aankomst op Sardinië wordt er al meteen reclame gemaakt voor de bekendste attractie.

Na 418 gereden kilometers werd de auto om 17.00 uur ingeleverd en daarna gingen we pizza en fruit eten bij Kara Kiosk. Binnen waren we razendsnel langs de beveiliging en dus hadden papa en mama nog tijd genoeg om wat souvenirs te kopen. Iets na 20.00 uur stegen we op en om 22.15 uur waren we weer in het regenachtige Amsterdam. Bij het uitstappen heb ik natuurlijk goed op Nijn gelet maar mama kwam er halverwege de M-pier pas achter dat haar handtas nog onder de stoel lag. Papa, Nikki en ik hebben haar nog nooit zo hard zien rennen, haha! Het vliegtuig was inmiddels leeg maar de tas hadden ze al gevonden. Gelukkig maar want de autosleutels zaten er ook in! Rond 23.30 uur waren we thuis en Eros was wakker om ons te begroeten. Morgen moeten Nikki en ik weer naar school en over 3 weken begint de zomervakantie!