Vallon-Pont-d'Arc - Vogüé - Balazuc

Vogüé 🍺

Balazuc 🍺 🥣

Domaine Les Rives de l'Ardèche, Vallon-Pont-d'Arc 😴

—————

Ons laatste reisje van dit jaar ging naar de Ardèche in Zuid-Frankrijk. Toen we in mei 2013 ook in Frankrijk waren gingen Allard en Manon daar trouwen en nu waren zij opnieuw de reden van ons bezoek. Via een klant kon Allard een week gratis verblijven in een villa met zwembad en ze hadden begin dit jaar al gevraagd of wij mee wilden. En natuurlijk wilden we dat! Hun dochtertje Jet is maar 4 dagen jonger dan ik en zij heeft inmiddels ook een broertje en zusje: Jip is 2 jaar oud en Saar pas 5 maanden. Omdat papa 's avonds weinig tijd had om mijn verslagjes te plaatsen en we ook geen Wifi hadden in het huis zijn mijn avonturen dit keer achteraf geschreven.

Zaterdag 10 september reden we al om 04.15 uur de straat uit omdat we aan het einde van de middag op bestemming wilden zijn. Bertje, onze nieuwe hamster, kreeg nog een kusje van me voordat we de deur uit gingen. Die lieve Sjonnie moesten we vorige maand helaas laten inslapen omdat hij ziek was. Binnen 2 uurtjes was papa voorbij Maastricht en met een volle tank benzine ging de reis verder dwars door het treurige Luik en Luxemburg. Papa heeft sinds eind juni een nieuwe leaseauto, een blauwe Seat Leon ST, en die is achterin een stuk ruimer voor Nikki en mij. De omgeving van Metz en Nancy is grauw en de wegen zijn er net zo slecht als in België. Eenmaal op de A6 en A7 zat het tempo er gelukkig weer goed in. Onderweg zijn we een aantal keren gestopt en Aire de Jugy was het leukste. Daar heb je een grote speeltuin met allemaal paddenstoelen en glijbanen!

Nabij Montélimar verlieten we de snelweg en het laatste stukje van 45 minuten ging binnendoor. Na 1.167 kilometer waren we om 16.15 uur op het bij Nederlanders geliefde villapark Domaine Les Rives de l'Ardèche in Vallon-Pont-d'Arc. Deze gemeente behoort tot het departement Ardèche en de regio Rhône-Alpes. Allard, Manon, Jet, Jip en Saar waren er al en we namen bij 38 graden meteen maar een koud drankje. Papa ging daarna samen met Allard boodschappen doen bij een enorme supermarkt van de keten Super U in het nabijgelegen stadje Ruoms. Frankrijk is altijd lekker duur dus 162 euro lichter kwamen ze even later weer terug. Uiteraard met bier van Kronenbourg en sinas van Orangina; voor papa altijd de eerste dingen waar hij aan denkt bij Frankrijk. Voor het avondeten ging papa pizza's halen bij een pizzeria iets buiten het park. Hij maakte daar wel een klein foutje want Allard en Manon hadden een pizza ‘Quattro Stazioni’ besteld en geen ‘Quattro Formaggi’… Na het eten gingen de kinderen meteen naar bed. Wij sliepen op de begane grond in een apart gedeelte met eigen badkamer. Nikki en ik lagen samen op dezelfde kamer; ik in een groot tweepersoons bed en Nikki in ons eigen babybedje! Jet en Jip hadden de hele bovenverdieping waar het nog veel warmer was. Met ventilatoren moesten we voor een beetje verkoeling zorgen want er was helaas geen airconditioning aanwezig in het mooie huis. Uiteindelijk lag iedereen rond 00.15 uur vermoeid in bed.

Zondag was het om 07.30 uur alweer lekker druk in het huis. Voor Allard en Manon zijn de nachten vaak geen pretje met een baby en 2 andere kindjes die ook regelmatig wakker worden. Het was voor hun bovendien al de derde week van de vakantie want hiervoor zaten ze 2 weken op dezelfde camping in de Provence waar wij in mei 2013 ook zijn geweest voor hun bruiloft. Naast de pizzeria zit een bakker dus de broodjes waren zo gehaald. Stokbrood en croissantjes uiteraard want dat hoort nu eenmaal bij Frankrijk. Na het ontbijt gingen we allemaal bij de Ardèche kijken, de rivier die op 50 meter afstand langs het park stroomt. Het waterpeil stond niet zo hoog maar daardoor konden we wel rustig in het koude water spelen bij een brug. Kajakken is de populairste activiteit op de rivier en we konden mooi zien hoe de smalle bootjes via een dam langs de sluis naar beneden kwamen. We hebben ook veel kleine visjes gezien en we moesten goed oppassen met al die gladde kiezelstenen in het water.

Toen we terug bij het huis waren hebben we een broodje gegeten en de rest van de middag lekker in en rond ons eigen zwembad gespeeld. En dat was met 34 graden geen straf. We zijn in de namiddag ook nog even bij het gemeenschappelijke zwembad van het park geweest. Dat is veel groter en grotendeels ondiep zodat Nikki ook veilig rond kon banjeren. Het nadeel van al die warmte bleek 's avonds toen het begon te schemeren: muggen! We zijn allemaal lek gestoken en vooral mama krijgt dan altijd hele grote bulten op haar benen. Na een bordje pasta was het tijd om naar bed te gaan en dan werd de ventilator altijd eerst op onze kamer gezet. Als papa en mama dan zelf gingen slapen werd hij stiekem weer verplaatst naar hun eigen kamer. Om 23.00 uur was iedereen moe.

Maandag was opnieuw om 07.30 uur de rust in huis verdwenen. Papa ging met Nikki broodjes halen en rond 10.30 uur lagen we bij een zandstrandje met uitzicht op de beroemde Pont d'Arc. We hadden een mooi plekje in de schaduw tussen de bomen want het kwik steeg weer snel naar 35 graden. En vooral Saar mag natuurlijk niet in de volle zon liggen. De combinatie van zand en het ondiepe water in de rivier was perfect en we hebben ons tot 16.00 uur prima kunnen vermaken. Nikki en ik moeten bij het water altijd wel zwembandjes om, net als Jet en Jip. Na een ijsje reden papa en mama nog naar de Intermarché in het dorp om wat laatste dingetjes te halen voor de barbecue. En ook bij deze kassa was de medewerkster zoals verwacht zeer onvriendelijk. Alle kinderen lagen allang in bed toen papa, mama, Allard en Manon aan de barbecue begonnen. Ik had weer een heleboel kiwi's op want dat blijft mijn favoriete fruit. De samurai-saus die papa in de supermarkt in Ruoms al had ontdekt was een groot succes en mama nam zelfs een glaasje rosé. Papa en Allard vonden het nodig om de hele avond spreekwoorden te gebruiken voor elke situatie of gebeurtenis en daar werden mama en Manon wel een beetje gek van. Rond 00.00 uur was het nog steeds 25 graden maar wel tijd om naar bed te gaan na een warme en vermoeiende dag.

Dinsdag was het tijd om wat dorpjes in de omgeving te bezoeken en om 10.00 uur zat iedereen klaar in de auto's. We reden eerst naar Vogüé, een dorpje langs de rivier en tegen een rotswand 'aangeplakt'. Het kasteel hebben we overgeslagen en we zijn vrij snel door de oude en smalle straatjes naar beneden gelopen. Daar hebben we een drankje gedaan op een terras voordat we verder reden naar Balazuc. Ook dat pittoreske dorpje ligt aan de rivier en beneden bij het water gingen we lunchen nadat ik in een kerkje eerst nog een kaarsje mocht aansteken en weer uitblazen. Nikki en ik hebben lekkere patatjes met ketchup gegeten en limonade met aardbeiensmaak gedronken. Om 15.15 uur waren we terug bij de villa en was het tijd om te zwemmen. Dat wil zeggen: tot aan mijn buik van het trappetje klauteren en dan snel weer terug omhoog. Ik durf nog steeds niet in het diepe water te drijven met mijn zwembandjes, ook niet als papa in de buurt is. Jet en Jip zijn minder bang voor water en zij dreven vrolijk rond. Nikki had een eigen kinderbadje. Het was met 32 graden opnieuw erg warm en nadat we pasta hadden gegeten lagen we al snel uitgeput in onze bedjes. Papa en Manon wonnen 's avonds nog dik verdiend een fanatiek spelletje Keezen van mama en Allard: 2-1.