Cartagena

Cartagena, Colombia

Plaza de Santo Domingo 🍺 🥣

Monarch 😴

—————

Vandaag meerden we om 11.00 uur aan in Cartagena. Of, zoals ze hier zeggen, Cartagena de Indias. Ik ben vannacht 1 keer huilend wakker geworden, en papa kon om 01.00 uur dus weer een sprintje trekken naar het restaurant voor een flesje warme melk. Daarna sliep ik gelukkig, voor mezelf en de rest van de gang, weer lekker door. Toen de fraaie havenstad in zicht kwam stroomden het 11e en 12e dek alweer vol, want het aanmeren is altijd een leuk moment. We kwamen tante Karin nog tegen en de uitstapjes in Panama werden natuurlijk besproken. Haar gezelschap heeft vanuit TUI eigen excursies en ze zijn naar de sluizen van Miraflores geweest bij de Pacifische Oceaan, en daarna naar Panama City. Er lopen inmiddels aardig wat mensen rond die we steeds weer tegenkomen en waar papa en mama dan even een praatje mee maken. Rond 11.30 uur mochten we van boord en via een tropische tuin kwamen we bij de taxi's. Ik heb daar flamingo's, papegaaien, toekans en pelikanen gezien, maar de aapjes hebben we helaas gemist. We deden vandaag geen georganiseerde excursie omdat Colombia, in tegenstelling tot Panama en Venezuela, gelukkig wel als veilig wordt ervaren. Met deze hitte vinden papa en mama het dan beter om zelf een wandelingetje te maken, zodat we ons eigen tempo kunnen bepalen. Voor 20 dollar bracht de taxi ons in 10 minuutjes naar het oude centrum binnen de stadsmuren, via de fraaie Torre del Reloj.

Cartagena is een kleurrijk stadje met gezellige straatjes, pleintjes, mooie gebouwen en straatverkopers op bijna elke hoek. Meestal fruit, groente, hoedjes, schilderijtjes of houtsnijwerk. Mama wilde een roze maffiahoed en het eindresultaat na de eerste onderhandelingen was 15 dollar. Dat moest goedkoper kunnen! We liepen verder over het Plaza de Bolívar naar de stadsmuur waar je grotendeels overheen kunt lopen. Dat hebben we maar een klein stukje gedaan want de schaduw in de smalle straatjes is toch wat aangenamer. Het uitzicht is wel prachtig, met de Caraïbische Zee aan de ene kant en het felgekleurde stadje aan de andere kant. Het is momenteel ook nog carnaval in de stad dus de sfeer was prima. De meeste panden in het oude centrum zijn trouwens in goede staat, en dat draagt ook bij aan de mooie uitstraling van de stad.

Via een smal en levendig straatje kwamen we bij het gezellige Plaza de Santo Domingo. Papa ging in een winkeltje nog een tweede poging doen voor het roze hoedje: 19 dollar dit keer. Dat ging lekker. Ik lag inmiddels een dutje te doen en papa en mama gingen een hapje eten op het pleintje. Ze kochten aan tafel voor 20 dollar nog een schilderijtje van een grappige meneer. Zijn grote voorbeelden zijn Vincent van Gogh, Rembrandt en Rubens, dus we hebben straks voor miljoenen aan de muur hangen. De oom van die meneer kon dat roze hoedje nog wel regelen en na 3 pogingen kwam hij met de juiste versie terug. De prijs ging uiteindelijk van 30 naar 18 dollar, maar papa voelde zich nog steeds een beetje genaaid. Langer wachten zou het hoedje echter overbodig maken, en mama zat nu al te piepen van de warmte. Er kwam ook nog een oude meneer met een gitaar langs, en hij ging een liedje voor me zingen over de stad. Zijn talenten werden door papa met een dollar beloond.

Na het eten liepen we nog een stukje verder en rond 16.00 uur stapten we weer in de taxi richting de boot. Dit keer hoefden we maar 10 dollar te betalen, die hufters in de haven! Op de kade stonden er ruim 900 nieuwe Colombianen te wachten om aan boord te gaan. Papa en mama maakten nog een praatje met een Nederlandse meneer in uniform die al jaren in Portugal woont. Hij is manager van de catering op de Monarch en hij wist te vertellen dat er nu 145 Nederlanders aan boord zijn. Daarna kwamen we nog 2 reislustige Nederlanders tegen die we eerder ook al hadden gezien in Panama. We liepen samen naar de boot en onderweg werden er wat ervaringen gedeeld over cruisen en de vele mooie plekjes op de wereld. De Monarch heeft trouwens een lengte van 268,3 meter en een breedte van 32,2 meter. De kapitein komt uit Portugal, en de overige bemanning vooral uit de armere Spaanstalige landen en de Filipijnen. Toen we om 17.00 uur weer terug waren in onze hut heb ik snel mijn roze zwembroekje aangetrokken. Een uurtje later zou het alweer donker zijn en ik moest natuurlijk nog wel even met papa dobberen in het zwembad. De boot vertrekt vanavond pas om 22.00 uur. Het was dus lekker rustig want veel mensen zijn nog in de stad. Ik ben net onder de douche geweest en zometeen gaan we een hapje eten. Morgen hebben we een volle dag op zee voordat we maandag in Aruba zijn. De klok gaat vannacht vooruit dus het tijdsverschil is dan weer 5 uurtjes. Ciao!