Pisa - Lucca

Piazza dell’Anfiteatro, Lucca 🍺

Pisa 🍺 🥣

Hotel Amalfitana, Pisa 😴

—————

Opnieuw heb ik niet doorgeslapen vannacht en papa en mama werden af en toe gek van me. Het babybedje heeft geen matras en ligt waarschijnlijk ook niet zo lekker. Vanavond mag ik in het extra bed dat we op de kamer hebben. Die kunnen we mooi inbouwen zodat ik er niet uit kan rollen, eens kijken hoe dat gaat. Om 09.15 uur gingen we in de nieuwe tuin van het hotel ontbijten. Even daarvoor heb ik nog op het grote bed geplast toen mijn luier werd verwisseld. Op het kantje van papa natuurlijk, dat doe ik thuis ook altijd! Het ontbijt stelde weinig voor dus dat gaan we de komende dagen zelf wel regelen. Ik kreeg een paar stukjes van een croissantje en dat smaakte verder wel prima. Na het douchen gingen we op pad. We zouden de trein van 12.20 uur naar Lucca pakken dus we hadden nog even de tijd. We zijn via het Piazza dei Cavalieri naar de brug over de Arno gelopen, de grote rivier die door Pisa en Florence stroomt.

Op het station heeft papa eerst de treinkaartjes gekocht; een enkeltje naar Lucca kost 3 euro 30 en ik mocht gratis mee. Dat zijn tenminste normale prijzen waar ze in Nederland nog iets van kunnen leren. De trein zat dan ook goed vol, maar we konden gelukkig allemaal zitten. Ik zat weer als een prinses op mijn eigen plekje! Een klein half uurtje later waren we in Lucca. We liepen richting het centrum, en toen we binnen de stadsmuren waren gingen papa en mama eerst een hapje eten. Het was met 31 graden inmiddels erg heet geworden en er stond nauwelijks wind. Door de zonnebrandcrème en de warmte zag ik er volgens papa uit als een glimmende tomaat. Mama vond dat zielig voor me want zij had het zelf ook erg warm. Ik moest veel drinken, maar melk en water gingen er niet zo makkelijk in vandaag. Een bolletje ijs was de oplossing, want dat vind ik erg lekker. Papa maakte ook af en toe mijn koppie nat met water zodat ik niet oververhit zou raken.

Lucca is een aardig plaatsje, maar het was eigenlijk te heet om door het stadje te slenteren. We liepen een rondje via Piazza San Martino en Piazza del Giglio naar Piazza Napoleone. Hier was men druk bezig met de voorbereidingen voor het Lucca Summer Festival, en er stond al een groot podium. Artiesten als Bryan Adams, Mark Knopfler en Neil Young komen hier deze maand optreden. We liepen verder naar het Piazza San Michele, het middelpunt van de stad. Daar konden we een beetje afkoelen in de fraaie kerk San Michele in Foro. Daarna hebben papa en mama nog een drankje gedaan op een terras op het Piazza dell'Anfiteatro. Dit plein heeft nog steeds de ovale vorm van het amfitheater dat hier in de Romeinse tijd stond. Om 16.15 uur zaten we weer in de trein. We moesten nog even rennen en dat is niet zo fijn met deze hitte. Ik zat natuurlijk in de buggy dus voor mij maakte het niet uit. Terug in Pisa hebben we nog een klein stukje gelopen door de gezellige winkelstraat Corso Italia, en wat water, bier en chips gekocht. Ik kreeg een grote fles melk in het hotel, en daarna zijn we wat gaan eten in een restaurantje vlakbij de scheve toren. Mama is alweer helemaal van de wereld van een paar slokken wijn, die kan er niet zo goed meer tegen. We zijn inmiddels terug in het hotel en zometeen ga ik nog even onder de douche. Het was een lange dag en we zijn nu allemaal best wel moe. Morgen willen we vroeg naar Cinque Terre, dus dat belooft wat!