Palma de Mallorca - Playa de Palma

Plaza Mayor

Playa de Palma 🍺 🥣 🍦

Globales Nova, Palmanova 😴

—————

Bewolking en een paar regendruppels vanmorgen dus volgens papa perfect weer om door een stad te slenteren. Na een stokbroodje met kaas reden we om 10.30 uur via de haven van Palma de Mallorca naar een parkeergarage in het oude centrum. Ik had mijn nieuwe jurkje aan en Nikki wilde dat eigenlijk ook. Maar mama ontdekte tot haar schrik dat de eigenaresse van het winkeltje voor Nikki de verkeerde maat in het tasje had gestopt en deze was te klein. Mama wist zeker dat die opdringerige vrouw dat bewust had gedaan zodat we terug zouden komen voor de bikini. Nu liep Nikki de hele dag te zaniken dat ze het jurkje in de juiste maat wilde. Gelukkig had mama hem vrijwel naast ons complex al zien hangen dus dat kwam wel goed.

Toen we de parkeergarage uit liepen stonden we meteen recht tegenover de belangrijkste bezienswaardigheid van Palma: La Seu. Deze gotische kathedraal is tussen 1229 en 1601 gebouwd en van 1901 tot 1914 is de beroemde architect Antoni Gaudí bij de renovatie betrokken geweest. Door een ruzie met de aannemer haakte hij echter af. Het bouwwerk is 121 meter lang, 55 meter breed en 44 meter hoog en de ligging aan het Parc de la Mar is erg mooi. Papa en mama wilden natuurlijk weer de nodige foto’s maken en meestal worden Nikki en ik dan opgetrommeld om te poseren.

We liepen eerst aan de noordkant om de kathedraal heen en via enkele winkelstraatjes de oude stad in. Ondanks Corona was het bedrijvig op straat en zag het er allemaal sfeervol uit. Nikki en ik kregen een duur gebakje met aardbeien waar Nikki alleen de aardbeien vanaf plukte. Bij het Plaza Mayor stond een meneer die met een tangetje een kettinkje kon maken waar onze namen op staan. Tijdens het wachten raakten papa en mama aan de praat met een Nederlands gezin en dat was pas de tweede keer deze week dat ze mensen Nederlands hoorden praten.

Door enkele gezellige straatjes ging de wandeling verder naar de achterzijde van de kathedraal waar allemaal paardjes met wagens stonden. Die moesten we natuurlijk even aaien en het mooiste paard heb ik op de foto gezet. Omdat het inmiddels al 13.30 uur was hebben we via de zuidkant het rondje compleet gemaakt richting de parkeergarage. Onderweg nog even spelen in een grote speeltuin en daarna snel naar de airconditioning in onze auto. De zon was namelijk doorgebroken en dan warmt het hier snel op.

We reden naar Playa de Palma voor de lunch en dat viel nogal tegen. Een zoete tomatensoep terwijl we kippensoep hadden besteld, een waterig sausje over de spaghetti, geen lasagne op voorraad, ketchup met een vreemd smaakje en een gedeelte van de bestelling hadden ze vergeten. De kwaliteit van het restaurant daalt waarschijnlijk mee met het aantal toeristen, hoewel het in ons complex wel steeds drukker wordt. Papa wilde daarna nog even kijken in het Duitse uitgaansgebied waar hij eind vorig jaar met vrienden was. Bijna alles is dicht en zelfs de fraaie midgetgolf met dinosaurussen is niet open. Na een ijsje hadden we het dus snel gezien en rond 17.00 uur lag ik ‘thuis’ in het zwembad. Dat is nu tot 19.00 uur open maar het laatste uurtje wel zonder badmeester.

Mama ging het jurkje voor Nikki kopen dus zij is nu ook weer helemaal blij. Tot sluitingstijd zijn we bij het zwembad gebleven en zometeen gaan we pas eten omdat we laat hebben geluncht. De opblaasbare flamingo was helaas niet gevonden dus die ben ik echt kwijt. Morgen is alweer onze laatste dag en dan gaan we alleen maar zwemmen. Behalve op het strand en in het zwembad moeten we dan overal mondkapjes op omdat de regels wat zijn aangescherpt in sommige delen van Spanje. Waarschijnlijk volgt zondag mijn laatste verslagje na thuiskomst tenzij we morgen nog iets bijzonders beleven.