Nea Moudania

23 °C 🇬🇷

Kotopoula Ioanninon, Nee Moudania 🍺 🥣

Thea Suites Potidea, Nea Poteidaia 😴

—————

We werden wakker met een grijze lucht en dat was pas de eerste keer deze vakantie. Omdat papa en mama geen uitgebreide plannen hadden deden we rustig aan en zijn mama en Nikki ‘s ochtends al in de jacuzzi geweest. Nadat Nikki en ik natuurlijk eerst weer gebakken eitjes en stokbroodjes met zalm als ontbijt hadden gegeten. Toen de zon eenmaal door begon te breken stapten we om 12.45 uur in de auto richting Nea Moudania. Dat stadje wordt gezien als het financiële en commerciële centrum van Chalkidiki en de badplaats staat vooral bekend om de visserij en de enorme olijfboomgaard met duizenden bomen. Het was maar een kwartiertje rijden en we konden de auto parkeren bij de haven.

Toeristen kwamen we opnieuw weinig tegen maar de vele bars, terrasjes en restaurants waren goed bezet door de lokale bevolking. En gelukkig waren bijna alle winkeltjes open zodat Nikki op jacht kon naar speelgoed. Uiteindelijk koos ze voor een poppetje van Minnie Mouse met verschillende setjes kleding. En ze deed samen met mama nogal geheimzinnig toen ze wat kleine kadootjes voor mijn verjaardag gingen uitzoeken. Want zondag word ik natuurlijk 10 jaar! We liepen een rondje door het levendige centrum en kwamen onderweg langs een mooie kerk, de Ekklisia Agios Georgios. Via de boulevard liepen we terug en rond 15.00 uur gingen we in een druk restaurant zitten met de bijna onuitspreekbare naam Kotopoula Ioanninon. Waarbij ‘kotopoula’ gewoon ‘kippen’ betekent, dat hadden we aan het logo op de gevel ook wel kunnen zien.

We hadden een mooi tafeltje in de hoek en we kregen voor weinig geld enorme porties. Ik heb normaal gesproken weinig moeite om een bordje penne met tomatensaus weg te werken maar nu moest ik halverwege al stoppen. Papa dacht voor 3 euro 50 een kleine salade als bijgerecht te bestellen maar die hebben we bijna volledig in een bakje meegenomen. De serveerster was helemaal verbaasd dat papa en mama bijna een tientje fooi gaven en dan was het nog maar 45 euro inclusief drankjes. Dat kan dus nog in Griekenland. Een uurtje later stonden we weer op straat tussen de gebouwen met voornamelijk Griekse letters op de gevels. En daar valt echt niets van de maken als je de taal niet spreekt. Een paar voorbeelden:

- Chalkidiki - Χαλκιδική

- Taverne - καπηλειό

- Zee - θάλασσα

- Strand - παραλία

- Nea Moudania - Νέα Μουδανιά

- Griekenland - Ελλάδα

- Zon - Ήλιος

- Konijntje - λαγουδάκι

Papa en ik wilden nog wel in het visserijmuseum kijken maar mama en Nikki gingen bij inmiddels 23 graden liever in de zon op ons eigen terras zitten. Cultuurbarbaren! We liepen dus maar terug naar de auto en om 16.15 uur waren we weer bij ons huisje. Daar hebben we de rest van de dag gevuld met jacuzzi, iPads en popcorn eten. En natuurlijk kregen we rond 18.30 uur weer een mooie beloning met de ondergaande zon. Vanwege de late lunch hoeven we voorlopig niet te eten en papa moet nog zijn best doen om de laatste blikjes Mythos leeg te krijgen. Morgen moeten we hier om 11.00 uur weg zijn en dan rijden we naar de ‘middelste vinger’, het schiereiland Sithonia.