Bruchem - Hohenfels-Essingen - Gerolstein - Cochem

Gerolstein

Cochem 🍺 🥣

Das süße Leben, Hohenfels-Essingen 😴

—————

Vrijdag was het dan zover: de jaarlijkse vakantie met opa, oma, oom Bas en oom Jeroen. Een lang weekend in de Duitse Eifel dit keer. Om 11.15 uur vertrokken we met 2 volgepakte auto's vanuit Heiloo en het zou de laatste warme dag van het jaar worden. Papa werd eerst nog uitgelachen om zijn slippers en korte broek maar dat werd anders toen de temperatuur onderweg boven de 25 graden kwam. Oma Rita gaat onze beestjes weer verzorgen en dat zijn dit keer alleen de konijntjes en de visjes. Helaas is hamster Bertje vorige week ziek geworden en dood gegaan en toen hebben we hem in de achtertuin begraven. Rond 12.30 uur waren we bij wegrestaurant De Lucht langs de A2 om te lunchen. Nikki en ik kregen champignonsoep met een broodje maar we hadden weinig trek; we gingen liever naar de speelhoek. Een klein uurtje later zaten we weer in de auto en via Eindhoven en Venlo reden we verder naar het zuiden en Duitsland in. Dat was achteraf geen fijne route want het schoot voor geen meter op met al die vrachtwagens en wegwerkzaamheden. De tijden dat je vol gas door Duitsland kon rijden zijn wel voorbij. Uiteindelijk waren we pas om 17.00 uur bij ons huisje in Hohenfels-Essingen.

De Duitse buurman kwam de sleutels afgeven en uitleggen hoe alles werkt. Het zwembad mogen we helaas niet gebruiken omdat het water niet meer verwarmd kan worden door de lage temperaturen 's nachts. Gelukkig hebben we wel een Finse Hot Tub op het terras staan en oom Jeroen ging meteen met een bijl aan de slag in de goed gevulde houtschuur. In de grote tuin staan verder een trampoline, schommels en een kabelbaan dus Nikki en ik hadden genoeg te doen. Het huis van Nederlandse eigenaren is erg groot en mooi. Er staan 12 bedden waarvan 6 op zolder en 2 in de kelder. Omdat oom Jeroen bang was in de kelder (watje!) kunnen wij niet in de kamer naast opa en oma slapen en liggen we nu bij papa en mama op zolder. Nikki en ik kregen nog een tasje met allemaal kadootjes van oom Bas en oom Jeroen. Dat doen ze elke vakantie en dat vinden wij natuurlijk geweldig! Opa en oma hadden alles geregeld voor het gourmetten 's avonds en dat was erg lekker. Daarna wilden we zelf naar bed omdat we erg moe waren en we vielen dan ook meteen in slaap. De Hot Tub was inmiddels zo heet geworden dat er met een tuinslang koud water bij moest. Papa, mama, oom Bas en oom Jeroen hebben een half uurtje lekker gezeten en daarna heeft iedereen onder de grote veranda nog een paar drankjes gedaan. Rond 23.00 uur vielen de meeste oogjes dicht en kon de eerste nacht beginnen.

Vanmorgen werden Nikki en ik om 07.45 uur wakker terwijl de regen op de schuine dakramen kletterde. Het is nu echt herfst. Wij hebben heerlijk geslapen maar papa klaagde over het bed dat te klein is en piept en kraakt bij elke beweging. We hebben televisie gekeken en om 09.00 uur gingen papa en oom Jeroen broodjes halen bij een bakker in Gerolstein. Dat stadje ligt 8 kilometer verderop en is bekend van het mineraalwater. Hohenfels-Essingen behoort tot de zogeheten 'Verbandsgemeinde' Gerolstein en de 'Landkreis' Vulkaneifel is de regionale bestuurseenheid. De stad waar het bestuur van een Landkreis is gevestigd heet dan weer een 'Kreisstadt' en voor de Vulkaneifel is dat Daun. En om het verhaal compleet en nog ingewikkelder te maken: dit gebeurt allemaal in Rheinland-Pfalz, 1 van de 16 Duitse deelstaten met Mainz als hoofdstad.

Pas om 11.45 uur was iedereen klaar voor vertrek richting de Lidl in Gerolstein want we moesten natuurlijk nog boodschappen doen. Daarna hebben we in een parfumerie wat spulletjes gekocht die allemaal veel goedkoper zijn dan in Nederland. Omdat het de hele dag zou regenen bij maximaal 12 graden moesten de plannen een beetje worden bijgesteld. Trier, de oudste stad van Duitsland, was met ruim een uur rijden toch iets te ver voor een wandeling met troosteloos weer. We besloten om naar Cochem te rijden, een leuk stadje aan de Moezel waar het in de zomer gigantisch druk moet zijn. Papa, mama, Nikki en ik liepen via een steile weg naar het kasteel op de heuvel en daar hadden we een mooi uitzicht. We zijn nog met een ridder op de foto geweest!

Ondertussen zaten opa, oma, oom Bas en oom Jeroen koffie te drinken en taartjes te eten in een bakkerij. Wij wilden natuurlijk ook een taartje en toen kon oma ook een rondje lopen door de gezellige oude straatjes. We waren eigenlijk van plan om een restaurant te zoeken in Cochem maar om 17.30 uur regende het nog steeds en we moesten ook nog 50 kilometer terug. Daarom werd er besloten om vandaag in het huis te eten en een uurtje later waren we dus lekker aan het spelen met onze nieuwe kadootjes. Van oom Bas en oom Jeroen kregen we vandaag krijtjes voor het schoolbord dat op zolder staat en van opa en oma bijzondere kleurboeken! Oom Jeroen heeft de Hot Tub alweer opgestookt dus straks kunnen we voor het slapen gaan nog even een duik nemen in het warme water. Morgen schijnt het gelukkig droog te blijven zodat we beestjes kunnen kijken!