Bad Bentheim - Münster - Tecklenburg

Tecklenburg, Teutoburger Wald

Schloßpark, Bad Bentheim 🍦

Ferienresort Bad Bentheim 😴

—————

Maandag waren we om 11.30 uur bij opa en oma in Heiloo. Nadat we de rolstoel van opa samen met wat andere spulletjes hadden ingeladen gingen we op pad richting Bad Bentheim in Duitsland. Opa en oma zaten bij oom Bas en oom Jeroen in de auto en Nikki en ik natuurlijk bij papa en mama. Onze auto ging alleen niet zo snel want zodra papa harder ging dan 110 kilometer zaten we te trillen op onze stoeltjes. Vorige week zijn er 2 banden gerepareerd en die prutsers hebben daarna de auto niet uitgebalanceerd... Rond 14.30 uur kwamen we aan bij ons huisje op het vakantiepark. Opa en oma waren op 18 mei 40 jaar getrouwd en zij trakteren ons op deze midweek! Nikki en ik hebben onze eigen kamer en om beurten mogen we in het houten ‘brandweerbed’ slapen! In totaal hebben we 4 slaapkamers, 3 badkamers, een sauna en een leuke tuin met een speelhuisje voor ons. Oma, oom Bas en oom Jeroen gingen boodschappen doen bij de Lidl en de rest ging even bij de centrale receptie kijken. Nikki en ik konden in de bolderkar zitten die bij het huisje hoort. Het was nog erg rustig op het park omdat het natuurlijk geen schoolvakantie is; wij zijn een weekje vrij omdat er wat studiedagen zijn verzameld. Net buiten de receptie is er een klein springkussen en binnen een grote ballenbak! In het winkeltje hebben we een paar koude drankjes gekocht en terug bij ons huisje konden we nog een tijdje buiten zitten. We hebben kwartet gespeeld en ik heb een keer gewonnen!

Zoals gebruikelijk gingen we de eerste avond gourmetten en dat kan ik altijd wel waarderen. Ik eet steeds meer en kan al bijna met de volwassenen meedoen. Nikki beperkt zich voornamelijk tot tomaatjes maar ik vind de verschillende stukjes vlees ook erg lekker. Pas om 21.00 uur lagen we in bed en ik mocht als eerste in de brandweerauto. Papa, mama, opa, oma, oom Bas en oom Jeroen hebben nog even televisie gekeken voordat ze ook hun bedjes opzochten. Opa en oma slapen beneden zodat opa niet met de trap naar boven hoeft. Gisteren was het regenachtig weer maar in Münster zou het wel 5 graden warmer worden dan in Bad Bentheim. Een goede reden dus om daar alvast heen te gaan want Münster stond immers toch op het programma. Op 16 februari zijn papa, mama, Nikki en ik ook in Münster geweest en toen was het met 16 graden ongeveer net zo warm. Om 12.30 uur parkeerden we de auto’s aan de westzijde van de stad en toen was het nog een klein stukje lopen naar de Sankt Paulus dom. De vorige keer stond er een grote markt op het plein maar die is er alleen op woensdag en zaterdag. De deuren van de grote kerk stonden open en we hebben binnen een rondje gelopen. Veel pracht en praal en die Jezus aan het kruis vind ik wel interessant. Maar papa en mama vinden dat ik dat hele geloof verder maar moet negeren...

Het centrum van Münster is niet zo groot en het rondje langs de winkeltjes duurde dan ook niet zo lang. Oom Bas en oom Jeroen kochten een paar kitscherige kandelaars en Nikki en ik mochten van oma een mooie fietsbel uitzoeken! Bij een tentje met een travestiet in de bediening hebben we soep en patatjes gegeten en toen we weer buiten stonden regende het. Gelukkig was dat van korte duur en brak al snel het zonnetje weer door. Nadat opa nog peperdure maar matige bonbons had gekocht kregen wij een ijsje: chocolade voor Nikki en aardbeien en citroen voor mij. Daarna liepen we weer naar de auto’s en 3 kwartier later waren we terug op het park. Het was inmiddels al 18.30 uur maar papa had ons nog het zwembad beloofd dat om 20.00 uur dicht ging.

Badepark Bad Bentheim is geen onderdeel van Roompot en dus moesten we wel entree betalen voor dat uurtje. Maar het is een prachtig bad en we waren bijna helemaal alleen. Een groot bad van 25 meter om baantjes te trekken, een kinderbad met speelgoed, een wildwaterbaan, een groot bubbelbad en een glijbaan van 60 meter waar kindjes tot 8 jaar eigenlijk niet vanaf mogen. Maar de badmeesters zijn hier gelukkig niet zo streng als in Oosterhout en ook mijn zwembandjes hoefde ik niet overal om. Toen het zwembad ging sluiten ontdekten we in de kleedkamer dat een paar grappenmakers onze schoentjes hadden verstopt in allemaal verschillende kluisjes. Rotjochies! Oom Bas en oom Jeroen hadden gebakken aardappeltjes met een salade gemaakt en ze zaten al op ons te wachten. Het eten was erg lekker en na een warm badje lagen we vrijwel meteen te slapen. Nikki mocht nu in het brandweerbed.

Ook vandaag had de halve familie weer moeite om uit bed te komen. Zelfs ik wilde na een vroege start weer even terug. Opa was midden in de nacht nog uit bed gerold en oma vond dat erg grappig. Papa en Nikki gingen broodjes halen met de bolderkar en ik heb een croissantje, een hard broodje en een roze donut gegeten. Althans een gedeelte daarvan want mijn buikje is altijd kleiner dan ik denk... Tijdens het ontbijt kwam er nog een monteur langs om de sauna te repareren en dat is gelukt. Oom Bas en oom Jeroen gingen samen wandelen in de omgeving van Tecklenburg en zij reden rond 11.30 uur weg. Even later zat ook de rest van de familie in de auto met in eerste instantie dezelfde bestemming. Nikki en ik zaten met mama en oma op de achterbank en ruim een half uur later waren we dus in Tecklenburg, een vakwerkstadje midden in het Teutoburger Wald. Mama presteerde het om ons parkeerkaartje tussen het raam en het dashboard te mikken en die kregen we er niet meer uit. Dat kostte dus 2 euro extra...

We hebben ongeveer 2 kilometer gewandeld door het heuvelachtige stadje. Papa, mama en oma moesten af en toe flink duwen om opa in zijn rolstoel vooruit te krijgen. Ik had mijn step mee maar Nikki werd natuurlijk weer liever gedragen. Het marktplein is het centrale punt met wat terrasjes en winkeltjes tussen de witte vakwerkhuisjes. Een mooi plaatje maar na een half uurtje heb je dat verder wel gezien. Papa ging de auto halen en vanaf een ander parkeerterrein reden we terug naar Bad Bentheim. Om 15.15 uur gingen we daar eerst wat broodjes halen bij een bakkertje want we hadden nog niet geluncht.

Bad Bentheim is vooral bekend vanwege Burg Bentheim, een kasteel uit de Middeleeuwen dat is gebouwd van zandsteenblokken. Sinds de 12e eeuw bewoond en tegenwoordig nog steeds door een adellijke familie. Mama, opa en oma hadden zich het oude centrum veel groter voorgesteld dus dat viel een beetje tegen. We zijn naar het grote stadspark gelopen en dat is wel prachtig. Een grote fontein, mooie bomen en planten en een geweldige houten speeltuin! Met 20 graden en een zonnetje hebben we ons ruim een uur prima vermaakt en na een ijsje gingen we nog even boodschappen doen. Daar kwamen we oom Bas en oom Jeroen ook weer tegen; zij hadden een geweldige wandeling gemaakt van ruim 11 kilometer en onderweg hertjes, eekhoorntjes, slangen, muisjes, spechten en andere bijzondere vogels gezien. Het is een mooi gebied. In de tuin van ons huisje hebben we nog lekker kunnen spelen voordat we rond 19.30 uur gingen eten. Oom Bas en oom Jeroen hadden een grote schaal met lasagne gemaakt en daar ben ik altijd wel voor te porren! Pas om 21.30 uur lagen we na een bakje fruit in bed. Ik weet nog niet wat we morgen gaan doen maar papa en mama hebben een leuk uitje beloofd met ons eigen gezin. Vrijdag zal ik nog een verslagje schrijven over de laatste 2 dagen hier!