Afytos - Nea Poteidaia

🇬🇷

Afytos ☀️ 🍺 🍦

Thea Suites Potidea, Nea Poteidaia 😴

—————

Nikki was vanmorgen blij dat onze laatste nacht in het hotel voorbij was. De veren van het sofa bed staken in haar rug en dat sliep dus niet zo lekker. Na het ontbijt kregen de vele katten op het resort weer worstjes van ons en daarna was het om 11.00 uur tijd om uit te checken. We konden vanaf 14.00 uur in ons nieuwe huisje en om de tijd te overbruggen gingen we een kijkje nemen in het dorp Afytos. Of Afitos, of Athytos, want veel plaatsnamen kun je in Griekenland op verschillende manieren schrijven.

Afytos is voor toeristen de populairste ‘attractie’ van Kassandra. Een authentiek dorp met stenen huizen en geplaveide straatjes, en vanaf de heuvel een mooi uitzicht op de zee. We reden eerst richting het strand beneden waar Nikki en ik lekker op de rotsen konden klauteren. In de zomer is daar meestal geen plekje meer te vinden maar nu waren er maximaal 20 andere mensen. Na een half uurtje spelen reden we de heuvel weer op richting het centrum. De meeste winkeltjes zijn nog steeds open maar speeltjes voor in de jacuzzi konden we helaas niet vinden. We liepen de boulevard op en gingen daar iets drinken op een terrasje. Het was nog best druk. Nikki en ik kregen 2 bolletjes met ijs, ons eerste ijsje pas op deze vakantie!

Om 13.30 uur liepen we verder over de boulevard en daarna via enkele leuke straatjes weer terug. Mama kocht nog 2 hamam doeken en ik wilde dolgraag de oorbellen kopen die ik eerder al had gezien. Blauwe schildpadjes! Nikki kon weer eens geen keuze maken en heeft haar centjes voorlopig bewaard. Rond 14.15 uur zaten we weer in de auto en via Nea Fokea reden we naar Thea Suites Potidea in de kustplaats Nea Poteidaia. De eigenaar stond al op ons te wachten. Het gebouw ligt pal aan zee en heeft 4 appartementen: 2 beneden met een heel klein zwembadje en 2 boven met een jacuzzi. Ons huisje heeft het mooiste uitzicht want dat had papa op Internet al gezien. Naast ons zitten Engelsen en onder ons Duitsers.

Rond 16.00 uur gingen we boodschappen doen bij een grote Lidl in de buurt van Kallithea. Dat was weer even wennen na 3 dagen met uitgebreide buffetten. Toen we terug waren gingen we snel weer in het zonnetje zitten op ons riante terras. Er staat een grote ronde bank met kussens en rond 18.30 uur konden we goed zien hoe de zon achter de Olympus zakte. Dat is met 2.917 meter de hoogste berg van Griekenland en hij speelt een belangrijke rol in veel mythologische verhalen. De Griekse dichter Homerus noemde de Olympus het ‘Huis van de goden’ omdat de berg wordt bewoond door de 12 Olympische goden; de Olympiërs.

De Olympus ligt 140 kilometer ten zuiden van Thessaloniki maar vanuit dit huisje recht voor onze neus. Bijzonder. We hebben net soep met een broodje gegeten en nu is het tijd om allemaal in de jacuzzi te gaan. Hij is wel iets kleiner dan de exemplaren die we in Kroatië hadden maar groot genoeg voor 4 personen. Mama had de temperatuur al ingesteld op 40 graden terwijl de eigenaar nog had gezegd dat 35 graden voor de meeste mensen wel warm genoeg is. Maar niet voor mama… Nikki en ik hebben hier allebei goede bedden dus vannacht zullen we waarschijnlijk heerlijk slapen. Tot morgen!

1. Karin:
    20 oktober 2022