Parijs

Parijs

Jardin des Tuileries 🥣

Hôtel Première Classe, Bussy-Saint-Georges 😴

—————

Ik heb vannacht helaas niet zo goed geslapen. Om 23.30 uur en 05.00 uur werd ik huilend wakker en probeerde ik om zo hard mogelijk te schreeuwen. Dat galmt lekker door in dit hotel, want de muren zijn niet zo dik. Om 10.30 uur liepen we door de regen richting het treinstation van Bussy-Saint-Georges, een wandeling van 10 minuutjes door een nette wijk. Het is vandaag weer niet warmer dan 13 graden geworden, maar 's middags bleef het gelukkig grotendeels droog. Papa en mama kochten een dagkaart voor 16 euro per stuk zodat we onbeperkt met het openbaar vervoer konden. De stations voor trein en metro liggen hier bijna allemaal ondergronds, en die roltrappen en normale trappen zijn niet ideaal met een kinderwagen. Het was erg interessant om in de trein te zitten. Het hobbelde lekker en ik viel al snel in slaap. Bij station Châtelet stapten we uit en daarvandaan is de Notre Dame maar een klein stukje lopen.

Mama kocht meteen een sjaaltje want ze heeft het nogal snel koud. Via de Pont Neuf kwamen we op het Île de la Cité, een eilandje in de Seine. De Notre Dame bestaat 850 jaar en op het grote plein voor de kerk, waar normaal fonteinen zijn, was er nu een tentoonstelling met grote stellages. Een mooie foto van afstand was daardoor bijna niet mogelijk, en papa en mama liepen al te klagen dat er altijd verbouwingen, restauraties of andere bijzondere dingen zijn als zij voor een bouwwerk staan. Later deze middag zou er in de kerk trouwens nog een bekende Fransoos zelfmoord plegen, dat las papa zojuist in de krant. Overal waar wij net zijn geweest schijnt er geschoten te moeten worden! We liepen terug langs de Seine en staken deze rivier uiteindelijk over via de Pont des Arts, een brug waar al duizenden slotjes aan zijn gehangen door toeristen. Het Louvre, het grootste museum ter wereld, stond nu recht voor ons. Ik kreeg een flesje melk op het Cour Napoléon.

Vervolgens liepen we onder de Arc de Triomphe du Carrousel door naar de Jardin des Tuileries, een mooi stadspark. Mama had gezegd dat je hiervandaan de 'echte' Arc de Triomph al kon zien, maar papa geloofde dat niet; hij dacht dat de afstand nog veel te groot was. Mama had nu een keertje gelijk, en dat moest papa natuurlijk nog 20 keer horen de rest van de dag! Papa en mama kochten in het park een hotdog, en ik zat aandachtig te kijken naar de jonge eendjes en vogeltjes, die uit de vijver kwamen om stukjes brood bij ons te eten. Toen we het Place de la Concorde overstaken en de beroemde Avenue des Champs-Élysées opliepen, kwam de Arc de Triomphe steeds dichterbij. We zijn nog in een grote winkel van Disney geweest, maar op die locatie vragen ze natuurlijk overal de hoofdprijs voor!

De Arc de Triomphe staat op het Place Charles de Gaulle, net als een luchthaven in Parijs vernoemd naar een Franse oud-president. Het was toen inmiddels al 16.15 uur en het werd er niet warmer op. Omdat we uiteraard nog even langs de Eiffeltoren moesten, hadden we niet veel tijd meer. Meestal heb ik het na een lange dag namelijk wel gehad als de avond begint, en dan kan ik heel vervelend zijn! Via de Avenue d'Iéna zijn we snel naar de gelijknamige brug gelopen, en daar heb je een goed zicht op de beroemde toren die maar liefst 324 meter hoog is. Na wat leuke foto's zijn we richting het Place du Trocadéro gegaan, iets hoger op een heuvel gelegen. Het uitzicht op de Eiffeltoren was hier nog beter, maar het topje lag helaas een beetje in de mist. Op het plein is een metrostation, en daarvandaan zouden we met maar 1 overstap weer de goede trein naar het hotel kunnen nemen. De timing was alleen erg beroerd, want de avondspits was net begonnen. Papa en mama hebben ongeveer 45 minuten in een bomvolle trein moeten staan, maar ik kon lekker in de kinderwagen liggen. Ik dacht trouwens even dat we onderweg waren naar Afrika, want ik heb de hele reis geen blonde haar gezien! Papa en mama moesten dus goed op hun spulletjes passen. Terug in Bussy-Saint-Georges hebben we in een grote supermarkt nog wat eten gekocht. Ik kreeg op de hotelkamer een warm hapje en lig nu uitgeteld naast Stekeltje in mijn bedje. Morgen gaan papa en mama even aankijken of het droog blijft. Ze hebben eigenlijk geen zin om nog een hele dag in de kou rond te lopen, en papa heeft niet eens een jas meegenomen op vakantie. Misschien gaan we dus een dagje eerder naar huis!