Kopenhagen

Christiania

Nyhavn

a&o Hostel København Nørrebro 😴

—————

Regen, regen, regen! De dag begon opnieuw met een zonnetje maar al tijdens het ontbijt om 09.00 uur sloeg het weer om. We moesten wachten op een regenbui waardoor we uiteindelijk pas om 11.45 uur op de fiets zaten. Ik had eigenlijk helemaal geen zin om naar buiten te gaan en wilde liever met de iPad spelen op de warme kamer. Gelukkig stond er veel minder wind dan de afgelopen dagen waardoor het op de fiets beter uit te houden was. Via de Øster Søgade en de Nørre Voldgade fietsten we richting het stadhuis aan het Rådhuspladsen. Onderweg moesten we een kwartiertje schuilen omdat de motregen echte regen was geworden. Op het plein begon het opnieuw te regenen waardoor papa en mama besloten om eerst te gaan eten bij de KFC. Patatjes met ketchup en een flesje water!

Toen het min of meer droog was konden de zadels weer afgedroogd worden met een handdoek. Het zag er nog steeds dreigend uit maar papa en mama besloten toch om verder te fietsen in plaats van depressief terug te keren naar onze kamer. Dat bleek een goede keuze want het was zowaar een tijdje droog. De route ging via Slotsholmen en Christianshavn naar Christiania, een kleurrijke vrijstad die wordt bewoond door een semi-onafhankelijke enclave. Ooit gesticht door een groep hippies in 1970 en tegenwoordig het toneel van openlijke drugshandel en wazige figuren. De Deense regering tolereert Christiania nu als sociaal experiment terwijl de krakers in de beginjaren werden verwijderd uit de oude militaire kazernes. Ze hebben hun eigen school, postkantoor, museum, bibliotheek, vuilnisophaaldienst en diverse winkeltjes, barretjes en restaurantjes. Er blijft echter discussie over deze vrijstad omdat de inwoners nog steeds minder betalen voor water, stroom en belastingen. We liepen een klein stukje door de 'wijk' maar mama wilde al snel weer terug. Op de tafeltjes lag volop drugs en er is een straat waar je zelfs geen foto's mag maken omdat de handel hierin uit beeld moet blijven voor de politie. Het volk is op zijn minst bijzonder te noemen...

Via de kades van Christianshavn fietsten we verder naar Nyhavn. Een leuk stukje langs de grachten met vele bootjes en woonboten. Amsterdam in het klein zeg maar. Nyhavn zag er nu ook wat gezelliger uit dan gisteren en we liepen langs de verwarmde terrassen en buitenbars. Toen we over de Gothersgade fietsten zat Nikki inmiddels te slapen in haar stoeltje en ik had ook moeite om mijn oogjes open te houden. Papa en mama besloten om de fietsen terug te brengen omdat de donkere wolken zich ook alweer verzamelden in de lucht. Vanaf het fietsenwinkeltje aan de Åboulevard moesten we nog wel een stukje lopen naar de bushalte maar Nikki en ik werden gelukkig allebei gedragen door papa en mama.

Rond 16.15 waren we terug in het hostel en net als gisteren mochten we daar een ijsje uitzoeken. Voor mij zowaar geen Magnum maar een waterijsje en Nikki maakt het weinig uit. Als er maar chocolade op zit! Op de kamer zijn we eerst weer onder een warme douche geweest en daarna hebben we samen op de iPad naar Peppa Big gekeken. Dat gaat een tijdje goed totdat Nikki vervelend wordt en de IPad alleen op schoot wil hebben. Papa ging om 18.00 uur naar dezelfde pizzeria maar nu moest hij natuurlijk lopen in plaats van fietsen. En in de stromende regen uiteraard want het zonnetje in de namiddag was weer van korte duur. Zometeen gaan we onze laatste nacht alweer in. Ondanks het barre weer was het vandaag toch weer een leuke dag en papa en mama zijn blij dat ze nog veel van de stad hebben kunnen zien. Maar volgens papa gaan we voorlopig alleen nog zuidelijker dan Oostenrijk op vakantie. Morgen is het Koningsdag in Nederland en dan worden we om 07.30 uur opgehaald door een taxi. We vliegen om 09.45 uur naar Eindhoven en hopen aan het begin van de middag weer thuis te zijn. Of dat lukt horen jullie morgen nog!