Eindhoven - Kopenhagen

Fælledparken

McDonald’s, Østerbro 🥣

a&o Hostel København Nørrebro 😴

—————

Een dag na papa's verjaardag ging de wekker alweer vroeg. Mama en ik waren een beetje ziekjes maar we besloten toch om met de auto naar Eindhoven te rijden. Om 04.30 uur reden we de straat uit en om 05.50 uur stonden we al in de parkeergarage van Eindhoven Airport. De reis gaat deze keer naar Kopenhagen in Denemarken en is nog een kadootje van de familie voor de bruiloft van papa en mama. Dat wil zeggen: ze kregen geld voor een reisje en mama wilde graag naar Kopenhagen. Als het aan papa had gelegen dan zaten we nu in Valencia of Porto waar het lekker warm is. Voor mij is Denemarken weer een nieuw land dus ik vind het allemaal prima.

Op de luchthaven hadden we tijd genoeg om een broodje te eten en te spelen met de vliegtuigjes die we van mama kregen; voor Nikki een groene en voor mij een blauwe. Precies om 08.00 uur gingen we met Transavia de lucht in maar we zaten niet allemaal bij elkaar. Omdat Nikki nu ook 2 jaar oud is hebben we 4 stoelen nodig en  omdat we zaterdag met de opa's en oma's naar de dierentuin in Amersfoort gingen was papa vrij laat met online inchecken. Nikki zat nu naast papa en schuin daarachter zaten mama en ik. De vlucht duurde gelukkig maar 65 minuten dus dat stelde weinig voor. Ik had onderweg wel een beetje last van mijn oortjes maar eenmaal op de grond kon ik alweer lachen.

Waar papa al bang voor was werd meteen realiteit: regen, harde wind en slechts 5 graden. Echt Scandinavisch weer dus. Nadat we de kinderwagen en de buggy hadden opgehaald bij de bagageband sloten we aan in de korte rij bij de taxi's. Onderweg naar de bagageband kregen we trouwens nog een lift van een medewerkster in een golfkarretje. We moesten natuurlijk weer bij de verst mogelijke gate vandaan komen en dat vond ze zeker zielig... Het tweede vooroordeel over Scandinavië werd in de taxi ook meteen bevestigd: duur! Voor het ritje van de luchthaven Kastrup naar de wijk Nørrebro, een afstand van nog geen 20 kilometer, moesten papa en mama 460 Deense kronen betalen. Dat is omgerekend ruim 63 euro! Ons hostel van de keten A&O ligt ongeveer 4 kilometer buiten het centrum maar papa was allang blij dat hij iets had kunnen vinden dat goedkoper was dan 150 euro per nacht. Nu moeten papa en mama inclusief ontbijt iets minder dan 250 euro betalen voor 3 nachten.

A&O heeft vooral hotels en hostels in Duitsland en Oostenrijk maar sinds kort ook in Kopenhagen, Amsterdam, Venetië en Praag. Kopenhagen is pas sinds de lente open en dat was binnen en buiten ook te merken. Er wordt nog druk gewerkt om alles gereed te krijgen voordat de zomer begint. We liepen rond 10.30 uur binnen maar konden eigenlijk pas vanaf 15.00 uur inchecken. Het duurde dan ook anderhalf uur voordat er een kamer beschikbaar was waar we eerder in mochten. Zo konden mama, Nikki en ik mooi een klein dutje doen terwijl papa in de regen op zoek ging naar een supermarkt. Nørrebro (Noorderbrug) is een vrij troosteloze wijk met veel allochtonen, bouwputten en graffiti op de muren. Regen en harde wind maakt de locatie dan niet vrolijker. Papa moest een flink stukje lopen voor een klein winkeltje waar hij water, croissantjes, chips en snoepjes kon halen. Toen hij weer in onze kamer met nummer 103 was hebben we snel een broodje gegeten. Nikki en ik hebben een stapelbed en dat is toch wel gaaf! Toen we op stap wilden gaan regende het echter hard waardoor we helaas nog een tijdje binnen moesten blijven.

Pas rond 15.15 uur was het droog en we zouden richting Fælledparken lopen, het grootste park van de stad in de wijk Østerbro (Oosterbrug). We hadden de wind mee maar in de motregen was het toch geen pretje. In het park heb ik eendjes, ganzen en een zwaan gezien in de grote vijver! Verder zijn het vooral grasvelden waarop veel wordt gevoetbald, bankjes om te picknicken, een gedeelte om te skateboarden en enkele speeltuintjes. Het was echter te koud om daar te blijven hangen, zelfs toen het zonnetje even doorbrak. Centraal punt van het park is het stadion Telia Parken, thuisbasis van het Deense nationale elftal en topclub FC Kopenhagen. Nou ja, topclub. Een maandje geleden verloren ze nog van Ajax dus dan stel je weinig voor. We liepen een rondje om het stadion heen op zoek naar de McDonald's. Ik had wel trek gekregen en om 16.45 uur zaten Nikki en ik al aan een Happy Meal: patatjes met ketchup, kipnuggets, een appeltje en een flesje appelsap. En natuurlijk een verrassing: 2 smurfen in een grappig huisje! Daarna een ijsje toe en nog even langs het winkeltje aan de overkant voor cola, bier en water. Ook gewoon weer een tientje voor 3 simpele drankjes terwijl de brouwerijen van Carlsberg nota bene in Kopenhagen staan.

Terug naar het hostel hadden we de wind tegen dus papa en mama waren blij toen ze na een flinke wandeling in de warme kamer waren. Ruim 12 kilometer gelopen vandaag! Ik lag om 19.00 uur meteen te slapen in mijn hoge bed terwijl Nikki alle trucjes weer uit de kast haalde om tijd te rekken: 'ik heb dorst', 'ik moet plassen', 'ik wil een banaan eten' en 'ik wil nog iPad kijken'. Papa en mama gaan zometeen op Netflix nog naar The Killing kijken, een Deense serie die zich afspeelt in Kopenhagen. Daar waren ze in Nederland al mee begonnen nadat ze eerder 3 seizoenen van The Bridge hadden gezien. In die serie speelt de brug tussen Kopenhagen en Malmö een grote rol en papa wilde eigenlijk ook een dagje met de trein naar Zweden. Maar het grauwe Malmö is met dit weer ook geen pretje dus dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren. Mama wil morgen graag fietsen huren omdat Kopenhagen daar uitermate geschikt voor is maar papa wil dan wel dat de zon schijnt. Hij heeft als enige alleen een zomerjas mee...