Edinburgh

McDonald’s 🥣

Mamma Roma 🍺 🥣

Ailsa Craig Hotel, Edinburgh 😴

—————

Met een korte onderbreking om 03.00 uur heb ik vanmorgen tot 07.00 uur geslapen. Dat was lang niet slecht. Papa en mama liepen te klagen over het slechte bed, terwijl ik topfit door de kamer rende. Ik heb nog een tijdje in bad gedobberd, totdat het warme water op was voor de douche van papa en mama. Tijdens het ontbijt ontdekte ik dat geroosterd brood wel erg lekker is. Papa nam een Full Scottish Breakfast met champignons, bacon, ei, aardappel, worstjes en witte bonen in tomatensaus. Je moet er maar trek in hebben... Rond 09.30 uur waren we klaar voor vertrek. Het was buiten bewolkt maar wel droog, en het stormde behoorlijk. Toen we voor het hotel stonden zagen we pas dat we uitzicht op zee hebben! Geen tropisch palmenstrand en een azuurblauwe zee, maar toch. Achter ons hotel ligt Calton Hill, een groot park op een heuvel met allerlei fraaie bouwwerken uit de oudheid. Een flinke klim, en na 10 meter lopen moest papa de kinderwagen al van mama overnemen om mij verder te duwen. Lekkere conditie mama! Boven op de heuvel heb je een prachtig uitzicht over de stad en kun je de meeste bezienswaardigheden al zien. Holyrood Park bijvoorbeeld, een enorme vlakte met in het midden de hoogste berg van Edinburgh. Het is mogelijk om een klim te maken naar het topje van deze oude vulkaan, Arthur's Seat, maar daar hadden we weinig zin in. Ik was inmiddels alweer in slaap gevallen en heb dat een klein uurtje vol kunnen houden.

Via de zuidkant van Calton Hill liepen we weer naar beneden richting het Palace of Holyroodhouse. Hier heeft Elizabeth II ooit gewoond, maar papa en mama vinden dat verder niet zo interessant. Voor het paleis begint de Royal Mile, een levendige winkelstraat die uitkomt bij het beroemde Edinburgh Castle. Onderweg kwamen we langs het Scottish Parliament, typisch Schotse winkeltjes, musea en straatmuzikanten. Mama kan de doedelzak niet zo waarderen en vindt het maar irritant gejengel, papa en ik houden juist wel van al die vrolijke deuntjes. Toen we bij St. Giles' Cathedral waren, doemde het enorme Edinburgh Castle al voor ons op. Papa en mama hebben wel vaker kastelen bezocht, in Praag en Boedapest bijvoorbeeld, en daar konden ze gewoon gratis naar binnen. Hier durven ze 16 pond entree te vragen, dat is ruim 20 euro. Stelletje oplichters! Papa moest ook nog een kwartier in de rij staan voor onze tickets, want we waren niet alleen. Ik kreeg ondertussen een banaantje en mocht even een rondje wandelen over de keien. Onder protest moest ik daarna weer in de kinderwagen zitten, want lopend kwam ik bergop bijna geen meter vooruit. Het uitzicht over de stad was prachtig en binnen de kasteelmuren leek het net een klein dorpje. We hebben onderweg huizen, pleintjes, kerkjes, poorten, kanonnen en gevangenissen gezien, toen we de straat volgden die slingerend omhoog liep naar St. Margaret's Chapel, het hoogste punt.

Op Crown Square hebben we rond 12.00 uur soep en een broodje gegeten, en ik heb me daar voorbeeldig gedragen. Ik liep vrolijk tussen de tafeltjes door en was weer met iedereen aan het sjansen. Na het eten staken we het pleintje over en hebben we in een torenkamertje de Schotse kroonjuwelen nog gezien. Daarna zijn we snel weer aan de afdaling begonnen. Op deze hoogte was de storm helemaal geen pretje, en onze plattegrond was ook al weggewaaid. Eenmaal buiten het kasteel liepen we nog een stukje terug over de Royal Mile. Mama kocht een paar handschoenen omdat haar vingertjes waren bevroren, en daarna ging de route verder naar beneden richting Princes Street. Samen met de parallel gelegen George Street kun je deze straten wel een beetje vergelijken met de Laat en de Langestraat in Alkmaar. Hier is het echter veel drukker en beide straten zijn veel breder en langer.

Papa kocht een tennistrui en mama weer eens een joggingbroek. Ze was ook haar pyjama vergeten, en vannacht heeft ze het zo koud gehad dat ze nu zomaar een chaotische Primark binnen stapte. Ik kreeg in een andere winkel nog een nieuwe, stoere spijkerbroek! Bij de McDonald’s bestelden we om 15.30 uur wat kipnuggets. We moesten nog anderhalf uur overbruggen omdat papa en mama van plan waren om dit keer al om 17.00 uur te gaan eten. Dan zou ik misschien wel braaf blijven zitten... We hebben nog door een winkelcentrum en 2 parken gewandeld en ik heb een eekhoorntje gezien! Uiteindelijk zijn we alvast richting ons hotel gelopen en hebben we bij Mamma Roma gegeten, een Italiaans restaurant. We waren op dit tijdstip natuurlijk de eerste klanten, maar toen we ruim een uur later vertrokken was er geen tafeltje meer vrij. Ik was eerst nog heel lief en kreeg patatjes, worstjes en pasta. Dat was echter snel over. Papa moest zijn biertje uiteindelijk snel naar binnen gieten, omdat ik heerlijk zat te brullen en de hele tent gezellig naar ons keek! Ik hou er gewoon niet van om stil te moeten zitten. Bij de supermarkt hebben we nieuwe melk gehaald, en op de hotelkamer heb ik nog lekker een uurtje kunnen spelen op de vloerbedekking. Het was een lange maar leuke dag. Papa en mama weten nog niet wat we morgen gaan doen, misschien wel naar de dierentuin!