Züschen - Winterberg

Brauhaus Neue Mitte, Winterberg 🍺 🥣

Herrloh, Winterberg ⛷️

Landhaus zur Linde, Züschen 😴

—————

Omdat mijn tweede boek ook een daverend succes was ga ik gewoon lekker door met schrijven! Het is alweer bijna 5 maanden geleden dat we met de auto naar Frankrijk gingen dus hoog tijd voor een nieuw reisje. Papa en mama hebben eind vorig jaar een nieuw huisje voor ons gekocht dus ze moeten even rustig aan doen met de centjes. Maar 3 nachtjes naar het inmiddels vertrouwde Winterberg kon er gelukkig nog wel vanaf! Zondag zaten we om 10.30 uur in een volgeladen auto. De buren zullen gedacht hebben dat we gingen overwinteren in Spanje want mama had bijna al onze spulletjes ingepakt. Nikki en ik zaten met de iPad, de DVD-speler en allerlei speelgoed op de achterbank dus wij konden ons wel vermaken. Onderweg kregen we allebei nog 2 kadootjes van mama: een stickerboek en een paardje van My Little Pony!

Na de gebruikelijke tankbeurt vlak voor de grens waren we rond 14.30 uur in Züschen. Net als de voorgaande jaren verblijven we in een dorpje net buiten Winterberg dat wel tot de gemeente behoort. In 2015 was dat Neuastenberg, vorig jaar Siedlinghausen en nu dus Züschen. Papa heeft een mooi huisje gehuurd van een Nederlands echtpaar dat hier al 11 jaar woont. Zelf wonen ze op de bovenste verdieping van het Landhaus zur Linde, op de eerste verdieping kun je eventueel ontbijten en wij hebben maar liefst 80 vierkante meter op de begane grond. Om het huis ligt een enorme tuin met een grote vijver en een prachtig uitzicht.

Marjo, de eigenaresse, stond ons al op te wachten. Ze gaf wat uitleg over dingen die we al wisten en liet ons de nette kamers zien. Op de eettafel stonden een fles wijn, snoepjes en chocolade voor ons klaar. Nikki en ik slapen samen op een kamer met allebei een groot eigen bed! Op de slaapkamer van papa en mama hangt een grote lamp die mama erg mooi vindt en die ze in het nieuwe huis ook wel wil hebben. Nadat alle spulletjes eindelijk uit de auto waren gingen we nog even op pad. Snow World Züschen ligt 3 kilometer verderop en daar kun je met een soort treintje naar boven. We hebben een uurtje in de sneeuw gespeeld en Nikki en ik gingen om beurten een stukje met de slee naar beneden. Papa zat dan natuurlijk achter ons om te remmen! Ik heb ook voor het eerst op mijn nieuwe ski's gestaan maar dat was nog geen succes. Om 17.00 uur reden we terug naar het huisje en onderweg haalde papa bij een tankstation nog bier, cola en chips. We gingen biefstuk, aardappeltjes, sperzieboontjes en doperwtjes eten. Nikki had de hele dag om snoepjes en chocolade gezeurd en nu wilde ze natuurlijk geen hapjes nemen. En tegenwoordig roept ze ook nog 'potverdomme, stoute mama!' als ze haar zin niet krijgt, hahaha! Het duurde daarna wel even voordat we sliepen. We moesten natuurlijk klieren, kletsen en lachen want zo vaak krijgen we de kans niet om naast elkaar te slapen. Papa en mama keken nog een filmpje op Netflix; Engels gesproken met Duitse ondertiteling...

Vanmorgen werden papa en mama gebroken wakker. De bedden zijn prima maar Nikki en ik waren voortdurend aan het spoken. Zelfs om 04.00 uur stonden we te springen en te lachen alsof het middag op de dag was. Bij mama is het in haar rug geschoten dus zij was helemaal niet fit. Uiteindelijk ging papa rond 08.30 uur centjes pinnen en broodjes halen bij een bakker in de buurt. Na het ontbijt konden onze skibroeken weer aan en hebben we eerst een tijdje in de tuin gespeeld die onder de ijzige sneeuw ligt. Er is de afgelopen week helaas weinig gevallen en wat zachte poedersneeuw zou welkom zijn. Maar wij gaan toch niet uitgebreid skiën en sleeën kunnen we evengoed prima.

Toen mama ook eindelijk naar buiten was gestrompeld reden we via Neuastenberg naar de panoramabrug in Winterberg. Vorig jaar haakten we daar af vanwege de mist maar nu was het helder weer en tussen de 0 en -1 graden. Mama had al 2 euro in de parkeerautomaat gegooid toen we ontdekten dat de brug dicht was vanwege gladheid... We reden vervolgens meteen door naar het gebied rond de Herrloh in het centrum van Winterberg. Daar heb je ook de grote springschans en het enorme Nederlandse hotel Der Brabander. Op zoek naar 'Kinderland' hebben we een flinke wandeling gemaakt. We kwamen echter alleen een speeltuintje tegen in een fraaie villawijk en via een begraafplaats liepen we uiteindelijk de grootste winkelstraat van Winterberg in. Het was inmiddels 12.30 uur en ik lustte wel wat. Braushaus Neue Mitte, ons vaste adresje, was gelukkig niet ver lopen en even later zaten we al aan een tafeltje in de serre. De tent was behoorlijk uitgebreid ten opzichte van vorig jaar maar de schnitzel met champignonsaus was volgens papa nog net zo goed. Mama, Nikki en ik hielden het simpel bij tosti's, patatjes en appelsap.

Daarna was het natuurlijk tijd om echt de sneeuw in te gaan. Terwijl Nikki een dutje deed liepen wij door de hoofdstraat weer richting de Herrloh. Papa en ik gingen eerst lopend met de slee omhoog en dat gaat eigenlijk na 1 keer al vervelen. Misschien dat de conditie van papa daarbij ook wel een rol speelt. Kinderland zou een soort lopende band hebben maar die konden we dus niet vinden. Mama ging mij nog helpen met skiën en dat ging steeds beter. Ik val alleen nog steeds achterover op mijn billetjes! Toen ik moe was liepen we terug naar de auto. Nikki was al tijdje wakker maar zij geloofde het sleeën wel vandaag. Bij de Lidl hebben we fruit, toetjes, snoepjes en chocolade gehaald en Nikki en ik kregen een puzzel van Minnie Mouse! Rond 15.45 uur waren we terug in het huisje en daar zijn we gebleven. Lekker even spelen en filmpjes kijken. De Wifi is hier prima dus papa en mama hoeven gelukkig ook niets te missen. Papa ging pasta carbonara maken en meteen na het eten wilden Nikki en ik naar bed. Van al dat rennen in de sneeuw word je best wel moe! Morgen gaan we waarschijnlijk weer naar Snow World Züschen want dat treintje daar is toch wel erg handig. Slaap lekker!