Vignola Mare - Santa Teresa di Gallura

Spiaggia Rena Bianca, Santa Teresa di Gallura ☀️

Piazza Vittorio Emanuele I 🍺 🥣

Camping Baia Blu La Tortuga, Vignola Mare 😴

—————

Een dag met vrij veel lichte bewolking gisteren maar dat is helemaal niet zo erg met deze temperaturen. Het nadeel is alleen wel dat papa en mama dan eerder in de verleiding komen om met de auto op pad te gaan. We hebben na een rustige start eerst van 11.00 tot 13.00 uur bij het zwembad gelegen en na de lunch op ons terrasje zijn Nikki en ik nog even in de speeltuin geweest. Rond 15.30 uur reden we de camping af in de richting van Santa Teresa di Gallura en 20 minuutjes later waren we in deze gemeente die op minder dan 15 kilometer van Corsica ligt. Vanuit de haven vertrekken dagelijks veerboten naar Bonifacio en de prijs van een ticket ligt ook hier waarschijnlijk behoorlijk lager dan wat papa op Internet had gezien. Maar nog steeds geen reden om naar Frankrijk te gaan…

Vanwege de ligging is Santa Teresa strategisch altijd interessant geweest en ook de Romeinen erkenden dat. Ze stichtten er 2 nederzettingen: het vissersdorpje Longonis nabij de huidige haven en in Tibula werd graniet gewonnen om mee te bouwen in Rome. Enkele pilaren van het Pantheon zijn hiermee gebouwd maar bijvoorbeeld ook een gedeelte van de doopkapel (Battistero) op het Piazza dei Miracoli in Pisa. Op het naastgelegen schiereiland Capo Testa zijn nu nog steeds overblijfselen te zien van de mijnbouw uit die tijd.

We konden de auto gratis parkeren in het centrum en we liepen eerst naar de Torre di Longonsardo. Om de toren heen loopt een wandelpad met een mooi uitzicht over zee en we zagen de ferry naar Corsica in de grote inham varen die uitkomt in de haven. Via trappetjes konden we vervolgens afdalen naar het mooie Spiaggia Rena Bianca waar Nikki en ik een tijdje in zee hebben gespeeld. Geen kwallen dit keer! Dit zandstrand ligt in een baai en wordt omgeven door hoge rotsen van graniet. Rond 17.30 uur was het tijd om een restaurant te zoeken omdat mijn buikje weer gevuld moest worden. In een matig tentje op het centrale Piazza Vittorio Emanuele I hebben papa, mama en ik lasagne bolognese gegeten die eerst 2 keer terug moest omdat het niet warm was. Nikki was blij met haar patatjes en meloen.

Het centrum van Santa Teresa is niet zo groot maar best wel gezellig. We hebben nog een ijsje gegeten en in een winkeltje het spelletje jeu de boules gekocht. Nikki wilde dat helemaal niet maar eenmaal terug op de camping vond ze het toch wel leuk. Omdat we geen overburen hebben kunnen we hier voor de deur een balletje gooien en ik won beide potjes! Papa nam daarna revanche door met Yahtzee te winnen en na de nodige popcorn, chips en chocolade was het om 21.30 uur tijd om naar bed te gaan.

Vanmorgen werd ik wakker van de regen die op het dak van onze lodge tikte. En het blijft hier helaas zwaar bewolkt tot het begin van de middag dus misschien gaan we weer een stukje toeren. Papa en mama wilden nog naar Castelsardo maar natuurlijk alleen als het droog is. Het is namelijk 50 minuten rijden.  De voorspellingen zien er daar wel beter uit dus waarschijnlijk zit ik over 3 kwartier in de auto. En in de namiddag gaat hier de zon ook weer schijnen dus dan kunnen we vandaag evengoed nog zwemmen!