Ventimiglia - Menton

Balzi Rossi, Grimaldi Infefiore

Menton 🍺 🥣

Camping Antipolis, Biot 😴

—————

Vandaag was het een troosteloze dag. Het heeft onafgebroken hard geregend en het werd niet warmer dan 13 graden. Papa en mama hadden geen zin om de hele dag in de caravan te zitten dus gingen we maar een road trip maken naar Italië. Om 10.15 uur zaten we in de auto en een uurtje later waren we in Ventimiglia. Italië is na België, Luxemburg en Frankrijk nu alweer het 4e land waar ik ben geweest. Omdat de mama van mijn opa half Italiaanse was ben ik dat zelf ook nog een klein beetje, 1/16 om precies te zijn. Ik voelde me dan ook meteen een beetje thuis en begon vrolijk te brabbelen. Over 6 weekjes gaan we met het vliegtuig opnieuw naar Italië, ik hoop dat het zonnetje dan wél schijnt. Papa heeft trouwens nog in de krant gelezen dat er vrijdag schoten zijn gelost tijdens een live uitzending van de Franse televisie op het Filmfestival van Cannes. Daar zijn wij donderdag nog langs gelopen!

Door Ventimiglia hebben we een klein rondje gereden. Het stadje zag er best wel aardig uit maar door de regen was er natuurlijk weinig sfeer. Mama nam wat foto's vanuit de auto omdat ze niet nat wilde worden en papa vond dat een beetje raar. Ik kreeg een flesje melk op de achterbank. We reden vervolgens naar de Giardini Botanici Hanbury in het dorpje Mortola Inferiore, de grootste botanische tuin van Italië. Het regende hard, je moest entree betalen en er waren veel trappetjes; papa en mama besloten om maar niet naar binnen te gaan. We reden verder langs de kustweg naar het volgende dorpje, Grimaldi Inferiore. Op letterlijk 100 meter van de grens met Frankrijk liggen daar de Balzi Rossi, roodkleurige grotten en kliffen tegen de bergwand. Een mooi plaatje dat mama helaas heeft moeten missen want zij wilde ook hier geen stukje in de regen lopen.

Toen we de grens over gingen reden we meteen het centrum van Menton binnen. Ook dit stadje heeft veel botanische tuinen maar die sloegen we vandaag dus over. Papa en mama gingen lunchen in een restaurantje bij de haven. Mama mocht kiezen en nadat we de auto geparkeerd hadden rende ze door de regen naar het eerste de beste tentje aan de overkant. Toen we aan tafel zaten en de menukaart bekeken bleek het allemaal vrij chique te zijn. Er kwamen maar liefst 4 gangen op tafel en ik mocht lekker op schoot zitten. Als voorgerecht kregen papa en mama een soepje van doperwtjes. Thuis heeft mama een heel blikje doperwtjes altijd binnen 1 minuut naar binnen gewerkt maar dit soepje vond ze niet lekker. Ik kreeg een paar hapjes maar ik had het hele kopje ook wel gelust!

Na het eten was het inmiddels 15.15 uur en we gingen terug naar Antibes. Het regende nog steeds lekker door en op de snelweg A8 kwamen we 2 keer in een file terecht voor de tolhuisjes. Een waardeloos systeem en voor papa een reden om Frankrijk te mijden als dat kan. Toen ik een dutje lag te doen in de eerste file werden we van achteren ook nog aangereden door een Franse mevrouw die even vergat om te remmen. Ondanks de regen stond mama nu binnen 3 seconden achter de auto om verhaal te halen! De vrouw sprak natuurlijk alleen Frans en ratelde maar door, excuses werden er echter niet gemaakt. Wij hadden geen zichtbare schade, zij gelukkig wel, dus papa en mama besloten om maar door te rijden. Ik sliep ondanks de klap gewoon rustig verder maar wat een stom wijf! Door het uurtje vertraging waren we uiteindelijk pas om 17.00 uur op de camping. Ik heb zo toch weer de nodige avonturen beleefd maar hoop dat het morgen, op onze laatste dag aan de Côte d'Azur, warmer en droog is. We willen natuurlijk nog wel een keertje naar het strand voordat we naar Parijs gaan!