Venetië - Peschiera del Garda

Ponte degli Scalzi 🍦

McDonald’s, Peschiera del Garda 🥣

Camping Cisano & San Vito, Cisano di Bardolino 😴

—————

Vanwege de warmte hadden we opnieuw een slechte nacht. Zonder airconditioning op de kamer is het met deze temperaturen geen pretje. Papa en Nikki stonden om 08.00 uur voor de deur bij het winkeltje want eerder gaan ze niet open. Er stond toen al een mannetje of 30 voor ze in de rij die eenmaal binnen als een soort hyena’s op de stokbroden doken. Papa kon er gelukkig nog net eentje bemachtigen maar hij had geen zin om in de volgende lange rij te gaan staan voor 2 witte donuts. Op het terras hebben we ontbeten en zelfs voor onze Nederlandse buurman was dat nog te vroeg. Hij loopt elke dag in dezelfde korte broek en op dezelfde bergschoenen rond het pand en komt volgens papa en mama de camping waarschijnlijk niet af met zijn gezin. Een rare snuiter.

Om 09.00 uur zaten we in de auto en via Vicenza en Padua waren we vrij snel in Mestre. Daar hebben papa en mama in 2012 nog op een camping gestaan toen ik in de buik van mama zat! De A4 van Turijn naar Triëst is bijna overal een 3-baans snelweg dus dat reed lekker door. Nikki en ik zaten op de achterbank met de iPad te spelen. Parkeren ging rond 10.45 uur eenvoudig in een garage op het Piazzale Roma maar dat kost daar wel 26 euro per dag. Papa wilde meteen een dagkaart kopen voor de watertaxi maar mama wilde liever door de straatjes slenteren. Ze zouden de buggy eigenlijk niet meenemen vanwege de vele bruggetjes maar omdat Nikki en ik in de parkeergarage al begonnen te piepen werd hij toch maar uitgeklapt.

Onze route ging via de Ponte degli Scalzi door diverse smalle straatjes en uiteindelijk via het Campo San Polo naar de Ponte di Rialto. Onderweg mochten we even pootje baden in het groene water en kregen we een bolletje chocolade-ijs in een bakje. Uiteraard compleet met ruzie over het roze en blauwe lepeltje... Nikki had de buggy inmiddels geclaimd en dan wil ze hem ook niet meer afstaan. De dag was begonnen met wat regendruppels en een klein beetje onweer maar de 30 graden zou uiteindelijk weer ruimschoots worden gehaald. Gelukkig is er veel schaduw in Venetië en staat er vanaf zee altijd wel een windje. Bij de beroemde Rialto brug hebben we fruit gegeten en ik liet binnen 20 seconden 3 keer een stuk watermeloen uit mijn handen glippen. Dat was een beetje onhandig en ik moest huilen! Op de brug hebben papa en mama de nodige fotootjes gemaakt en toen was het tijd om te lunchen. Bij het ietwat afgelegen restaurant Cantina Canaletto hebben we spaghetti en pizza gegeten terwijl enorme groepen toeristen langs ons tafeltje banjerden. Onder leiding van gidsen met een lullig vlaggetje in de hand of een gekleurde stropdas om de nek...

Na het eten moesten we opnieuw de drukte in om bij de populairste plek van de stad te komen: het Piazza San Marco. Papa gebruikt liever de Engelse benaming St. Mark’s Square. Terwijl Nikki een middagdutje deed mocht ik voor ons 2 waaiers uitzoeken in een winkeltje. Eerdere pogingen voor een hoedje waren mislukt omdat we zo kieskeurig zijn. We liepen een rondje om het grote (en dure) plein heen totdat we bij de langgerekte boulevard kwamen. En vanaf een brug heb je daar een goed zicht op de Brug der Zuchten (Ponte dei Sospiri). De gemeente Venetië is eigenlijk een lagune in de Adriatische Zee en bestaat naast het hoofdeiland en het vasteland (waaronder Mestre) nog uit een grote groep kleine eilanden. Hieronder ook Murano, Burano en Torcello die vaak gecombineerd worden met excursies. En Lido di Venezia, het mondaine eiland met een zandstrand. Papa en mama zijn in 2012 op al die eilandjes geweest en voor papa was dit al de 4e keer in Venetië. Van de ruim 270.000 inwoners wonen er trouwens ongeveer 170.000 in Mestre en 62.000 op het hoofdeiland.

Omdat mij een boottochtje was beloofd besloten papa en mama om met de watertaxi terug naar de parkeergarage te varen. Op die manier ga je het hele Canal Grande over en kun je vanaf het water alles goed bekijken. Als je een goede plek op de boot hebt tenminste en die hadden we! Helemaal achteraan in de buitenlucht en we konden allemaal zitten. Kinderen onder de 6 jaar zijn bovendien gratis, papa en mama moesten allebei 7 euro 50 betalen. In een klein uurtje waren we het hele kanaal over en net voor de Ponte degli Scalzi stapten we uit. Mama wilde nog graag het jurkje voor Nikki kopen dat ze eerder al had gezien maar afdingen vanaf 12 euro lukte helaas niet. Ze hadden natuurlijk weer genoeg verdiend aan die duizenden domme toeristen. Ik lag ondertussen lekker te slapen in de buggy en dat kon Nikki niet zo waarderen. Zelfs met haar nieuwe jurk aan bleef ze boos omdat ze vindt dat het haar buggy is.

Met een ijsje in de hand liep ik om 17.00 uur terug naar onze auto op de 8e verdieping van de parkeergarage. Met de lift gelukkig! We reden vrij snel weer op de A4 en rond 18.30 uur zaten we bij de McDonald’s in Peschiera del Garda. Het tolgeld voor een enkele reis was precies 10 euro. Uiteindelijk moesten we ons nog haasten om op tijd bij de kinderdisco te zijn en pas om 22.00 uur lagen Nikki en ik in onze bedjes. De laatste nacht op deze camping alweer want morgen slapen we in een hotel in de buurt van het vliegveld. Papa en mama moeten alleen nog even bedenken wat we overdag gaan doen.

1. Karin:
    25 augustus 2018
    Leuke foto's van Venetië. Geniet nog maar even van het mooie weer, want hier is het nu erg nat.