Torre del Lago Puccini

Lago di Massaciuccoli

Pisa 🍺 🥣

Hotel Amalfitana, Pisa 😴

—————

Na een goede nacht konden we vanmorgen eens lekker uitslapen. Ik mocht bij papa en mama in het grote bed en ik had weer veel praatjes. Ik ben vannacht wel weer gestoken door een mug, en op mijn wangetje zitten nu 3 bultjes in de vorm van een driehoek. Een dagje Florence ging het vandaag niet worden. Weer een lange treinreis en de hele dag in een drukke stad; geen goed idee met deze hitte. Papa ging even op internet kijken wat er nog meer te beleven is in de omgeving. Het plaatsje Torre del Lago Puccini heeft een groot meer, het Lago di Massaciuccoli, en daar konden we wel een kijkje gaan nemen. We zouden opnieuw met de trein moeten, maar dat zou slechts een kwartiertje duren. Vanaf Pisa gaat er maar eens per twee uur een rechtstreekse trein en we zouden pas om 12.30 uur vertrekken. Tijd genoeg dus om rustig naar het station te lopen, broodjes te kopen, wat winkeltjes in te duiken en de duiven op het pleintje te voeren. Dat vind ik altijd geweldig om te zien, of het nu eendjes of duifjes zijn! Onderweg hing er bij een apotheek weer een bordje dat de temperatuur aangaf: maar liefst 43 graden in de zon!

Op het station was het weer een chaos. Papa had net de kaartjes gekocht toen bleek dat de trein helemaal niet zou rijden. Oplichters zijn het die Italianen, ze laten je gewoon eerst betalen bij de kaartjesautomaat. En op zondag zijn de normale kassa's natuurlijk niet open om je geld terug te vragen. De hufters! Omdat we morgen nog een paar uurtjes hebben voor Pisa besloten we om dan toch maar met de taxi naar het meer te gaan. Dat was een duur geintje, en de chauffeur reed ook nog eens als een bezetene; dat kan mama nooit zo waarderen. Bij het meer gingen we eerst een hapje eten, en mijn flesje melk moest natuurlijk ook nog opgewarmd worden. Het plaatsje Torre del Lago heeft in 1938 de toevoeging 'Puccini' gekregen, als eerbetoon aan de beroemde componist die hier een villa aan het meer had. Er zijn in de zomermaanden elk jaar grote operaconcerten, en er stond nu ook al een enorm podium. We gingen lunchen bij een leuk tentje en het eten was erg lekker. Mama heeft de gnocchi ontdekt, dus dat zullen we in Nederland nog wel vaker gaan eten. Die Italianen zetten mijn flesje trouwens overal in heet water om op te warmen, magnetrons zoals in Frankrijk gebruiken ze hier helemaal niet.

Een stukje lopen langs het meer was helaas niet mogelijk, want er loopt geen wandelpad omheen. We wilden dan maar een boottochtje maken en dat kon vanaf 15.00 uur. Het tochtje zelf was niet zo bijzonder, maar we hebben even lekker uit kunnen waaien op het water. Er waren gelukkig ook wat wolken inmiddels. Na een uurtje stonden we weer op de kade en zijn we meteen richting het centrum gelopen. De trein naar Pisa zou volgens de dienstregeling om 17.10 uur vertrekken, maar dat zegt dus helemaal niets. Torre del Lago Puccini is onderdeel van de gemeente Viareggio, en samen met deze grote badplaats staat het plaatsje bekend als zeer homovriendelijk. Op het perron was dat ook goed te merken! We moesten nog wel flink zoeken naar een barretje om mijn flesje op te warmen; zondags rond deze tijd is er blijkbaar veel dicht.

De trein reed nu gelukkig wel en we hebben een kwartiertje in het halletje gestaan. Papa en mama hebben geen nieuwe kaartjes gekocht omdat ze al betaald hadden voor de heenreis. Controles waren er trouwens opnieuw niet, die hebben we 3 dagen lang niet gehad. Terug in Pisa zijn we naar het hotel gelopen om even te relaxen, en ik moest ook weer een beetje afkoelen. Het bordje bij de apotheek gaf nu zelfs 45 graden aan; dat soort temperaturen hebben papa en mama alleen nog maar in Turkije meegemaakt. Omdat het weer een slopende dag was, hadden we geen zin meer om uitgebreid te eten. Op een steenworp afstand van de scheve toren kozen papa en mama voor het restaurantje dat naast het tentje zat waar we gisteren waren. Slechte bediening en matig eten, we waren snel weer vertrokken. Op die locatie kunnen ze dat maken, omdat het met al die toeristen toch altijd wel vol zit. Ik lig nu weer lekker in mijn bedje na een mooie maar vermoeiende dag. Stekeltje ligt natuurlijk weer naast me, net als mijn ijsbeertje. Mijn vrolijke koppie heeft ook vandaag weer veel mensen laten lachen, en zelfs de stoerste kerels vinden mij grappig en vertederend. Papa vindt me vooral een clowntje!