Saltö - Strömstad

Saltö, Kosterhavet National Park

Selmas Hörna, Strömstad 🍺 🥣

Strömstad 😴

De zon komt hier ‘s ochtends al rond 04.45 uur op en de gordijnen in ons huisje sluiten niet goed aan. Als je eenmaal wakker bent is het dus lastig om weer in slaap te komen omdat het buiten al licht is. Gelukkig konden we vandaag lekker uitslapen en zaten we na een laat ontbijt pas om 11.45 uur in de auto. Het zou niet warmer worden dan 18 graden en papa kijkt al uit naar de hittegolf in Nederland. We zijn hier net een weekje te vroeg want volgende week lopen de temperaturen behoorlijk op. Omdat papa en mama vooral voor de natuur naar Zweden wilden, gingen we een wandeling maken op het eilandje Saltö. De route ging via de eilandjes Daftö, Öddö en Tjärnö en die zijn steeds door een brug met elkaar verbonden. We hadden een mooi uitzicht op de zogeheten ‘scheren’: rotsachtige eilanden, vaak gelegen in ondiep water, die tijdens de ijstijden door gletsjers zijn geboetseerd.

Saltö behoort tot het Kosterhavet National Park dat voor bijna 98% uit water bestaat. De Koster-eilanden behoren ook deels tot het park. In het gebied zijn meer dan 6.000 verschillende zeedieren gevonden waarvan er ongeveer 200 nergens anders ter wereld leven. Daarnaast zijn er zeldzame vogels te vinden dus mama keek alweer goed om zich heen. Sinds ze vorige week in Schoorl een vogelboekje heeft gekocht (zogenaamd voor Nikki en mij) moeten we allemaal stil zijn als ze gefluit of geritsel in een boom hoort. We namen de Skogsstigen route van 2,1 kilometer door het bos maar voor de afwisseling werd het rondje uitgebreid met een stuk langs de kust. Waar gelukkig voldoende hoge rotsen zijn om lekker te klauteren! Rond 14.00 uur waren we terug op de parkeerplaats en reden we via de eilandjes in 25 minuten terug naar het centrum van Strömstad. En dus kwamen we opnieuw langs het kleine pretpark Daftöland waar papa en mama geen 100 euro voor wilden betalen.

Het centrum van Strömstad is vrij klein en speelt zich voornamelijk af rond de haven. We hadden het snel gezien en gingen voor een late lunch bij pizzeria Selmas Hörna zitten. Patatjes met kipnuggets en ketchup uiteraard want veel verder kom ik culinair gezien nog niet. Om 16.15 uur was het mooi geweest en na een korte stop bij de supermarkt waren we een kwartiertje later terug bij ons huisje. Ze zon was nu helemaal verdwenen en met 17 graden en behoorlijk wat wind had het zomaar herfst kunnen zijn. We zitten nu binnen door te warmen en vanavond gaan we natuurlijk weer spelletjes doen. Morgen rijden we zuidwaarts naar ons volgende huisje in Timmervik op de grens van de gemeentes Stenungsund en Kungälv. En onderweg zullen we vast nog wel iets gaan doen…