Parthenonas - Vourvourou - Nikiti - Neo Rysio

Nikiti 🥣

Neo Rysio, Thermi 🥣 🍦

Neo Rysio 😴

—————

Onze laatste volle dag stond dus in het teken van Sithonia. Nadat mama alle spulletjes weer netjes had ingepakt zeiden we om 10.45 uur ons leuke huisje gedag. Het was ongeveer 5 kwartier rijden en Nikki en ik deden nog maar een dutje op de achterbank. Papa had verspreid over het schiereiland een paar dorpjes uitgekozen en we begonnen in het bergdorpje Parthenonas. Het viel al meteen op dat Sithonia veel groener en schoner is dan Kassandra en het was dan ook een mooie route langs de kust. Het laatste stukje ging bergop tussen de olijfboomgaarden door.

Parthenonas oogde nogal verlaten maar in het hoogseizoen zal het daar wel gezellig druk zijn. Het dorpje ligt op een hoogte van 350 meter en reeds in de 10e eeuw woonden er mensen. De stenen huizen zijn goed bewaard gebleven en op verschillende plekken, waaronder 2 restaurants, heb je een prachtig uitzicht. Omdat er verder niet veel te doen is waren we snel klaar met ons rondje. Onderweg zagen we een dode steenmarter liggen en kwamen we welgeteld 5 toeristen tegen. Toen we de berg weer af reden gingen er net 2 volle touringcars omhoog dus we waren op tijd weg.

De volgende halte was Vourvourou aan de noordkust en dan met name Karydi Beach. Een perfect strandje en zoals ik ze het liefste zie: geen kwallen, geen krabben, geen bijen, wel visjes, helder water dat niet te koud is en rotsen om overheen te klauteren. Papa en mama wilden natuurlijk weer foto’s maken en daarna was het tijd om te zwemmen. Ik ben tientallen meters het water in geweest want de zee blijft daar, als een soort lagune, heel lang ondiep. Op de achtergrond zagen we de counteren van de berg Athos. Er waren misschien nog 30 andere andere mensen op het strand en die kwamen voornamelijk uit Duitsland. Om 14.30 uur was het tijd om te gaan want Nikki wilde nog kijken of er leuke winkeltjes waren in ‘haar’ dorpje Nikiti.

Helaas viel dat een beetje tegen en zijn we alleen bij de Lidl uit de auto geweest om broodjes te halen. Het was nog ruim 100 kilometer naar het kantoor van Goldcar en na een korte stop bij het naastgelegen tankstation waren we daar rond 16.45 uur. We hebben deze week 571 kilometer gereden. Een klein half uurtje later werden we opgehaald door de eigenaar van ons laatste huisje voor komende nacht. Het was 10 minuutjes rijden naar Neo Rysio in de gemeente Thermi en onderweg bleef de jongen (in goed Engels) maar praten met papa. Hij heeft vroeger met Pavlidis gevoetbald die nu bij AZ speelt en hij werkt voor de Griekse tak van de verzekeringsmaatschappij Nationale Nederlanden.

Het huisje is mooi en we konden airhockey spelen! Het kleine centrum van Neo Rysio is om de hoek en voordat het donker werd liepen we nog een rondje. Nikki en ik kregen een ijsje, we hebben kleine gebakjes gekocht voor morgen en patatjes, kip en gyros afgehaald bij een druk tentje. Voor slechts 6 euro 40 waren onze buikjes weer gevuld. Na een warm bad liggen Nikki en ik nu samen in een tweepersoons bed. Vannacht worden we om 04.50 uur door dezelfde jongen (hij woont hierboven) naar het vliegveld gebracht en om 07.15 uur gaat onze vlucht naar Eindhoven. En daar is het weer een uur vroeger dus mijn verjaardag duurt dit keer extra lang!

1. Karin:
    23 oktober 2022
    Was weer een mooi reisje aan de foto's te zien. Van harte gefeliciteerd met je 10e verjaardag!