Palau - La Maddalena - Caprera

La Maddalena 🍦

Spiaggia di Bassa Trinita ☀️

Camping Baia Blu La Tortuga, Vignola Mare 😴

—————

Na 2 dagen luieren moesten we vanmorgen dus vroeg uit de veren. Papa had zelfs om 08.00 uur de wekker gezet maar de dames zorgden ervoor dat we evengoed pas rond 09.30 uur in de auto zaten. Vanaf het dorpje Rena Majore reden we binnendoor naar Palau en de meeste wegen waren weer niet al te best. Mama zag onderweg als enige een zwarte slang van een halve meter over de weg kronkelen. Het zal de warmte wel zijn.

Eenmaal in Palau hadden we geluk dat er nog 3 plekjes op de veerboot vrij waren voor onze auto. Anders hadden we een half uur moeten wachten. Papa had ook vooraf op Internet tickets kunnen kopen en dan zou het ongeveer 90 euro hebben gekost. Bij het loket in de haven was een retourtje echter ‘maar’ 38 euro 60. Een kwartiertje later waren we op La Maddalena, het hoofdeiland van de gelijknamige archipel met ongeveer 11.000 inwoners. Naast La Maddalena zijn de andere grote eilanden Caprera, Budelli, Razolli, Santa Maria, Santo Stefano en Spargi waarvan er slechts 4 bewoond zijn. Daarnaast zijn er nog meer dan 50 kleinere en onbewoonde eilandjes die allemaal in de Straat van Bonifacio liggen tussen Corsica en Sardinië. Het geheel vormt een Nationaal Park waarbij de eilanden uit granietformaties bestaan met lichte begroeiing in het midden en beschutte zandstranden tussen de rotsen.

Wij reden vanaf de boot meteen door naar Caprera dat via een brug verbonden is met La Maddalena. Caprera is vooral bekend als het eiland van Giuseppe Garibaldi, een generaal die in de 19e eeuw een grote rol heeft gespeeld in de geschiedenis van Italië. Deze nationale held stierf in 1892 op Caprera, een maand voor zijn 75e verjaardag. Voor ons viel het eiland een beetje tegen omdat er langs de begaanbare wegen weinig te zien was. Bij het fort Opera Poggio Rasu konden we niet naar binnen omdat de brug naar de ingang was ingestort. Het museum van Garibaldi boeide ons verder niet en voor het naar hem vernoemde strand moesten we veel verder lopen dan op een bordje werd aangegeven. Daar zijn we uiteindelijk ook niet geweest.

Terug naar La Maddalena dus om te lunchen. En ook daar kwamen we in het centrum al snel bij de Piazza Garibaldi en de Via Garibaldi. Die kerel zal wel echt belangrijk geweest zijn want anders vernoemen ze geen parken, museua, stranden, pleinen, schepen en straten naar je. We hebben op ‘zijn’ plein gegeten bij Bar Madrau en ik moest een gedeelte van mijn spaghetti bolognese afstaan aan die vervelende Nikki. Zij was boos omdat ze geen patatjes hadden en dan wil ze meteen helemaal niks meer. Totdat ze toch wel een beetje honger krijgt en dan moet iedereen natuurlijk met haar delen. Irritant is dat!

Na het eten kregen we een ijsje bij een echte ‘gelateria’ en daarna zijn mama, Nikki en ik nog in wat speelgoedwinkels geweest. Papa zat buiten te wachten met de mooie souvenirs die even daarvoor in een leuke winkel waren gekocht. Als onze verbouwing thuis over 2 weken klaar is krijgen ze een mooi plekje in de uitbouw! Nikki en ik konden helaas niets leuks vinden voor een normale prijs en dus liepen we maar terug naar de auto. Het was inmiddels 14.30 uur en papa wilde minimaal 1 mooi strand zien voordat we terug zouden gaan naar de boot. De eilanden van La Maddalena worden namelijk de ‘Malediven van Europa’ genoemd maar dat is een beetje overdreven. Wij zijn natuurlijk op de echte Malediven geweest en daar kan weinig aan tippen hoor.

Spiaggia di Bassa Trinita doet wel een leuke poging om in de buurt te komen en via een houten trap liepen we naar een wit strandje met zeewater in verschillende kleuren blauw. Nikki en ik hebben een half uurtje in het water gestaan maar vanwege talloze kleine kwalletjes durfden we ook daar niet dieper te gaan. Rond 16.15 uur waren we terug in de haven en dit keer moesten we even wachten. Voordeel was wel dat we hierdoor bijna vooraan stonden op de veerboot en een kwartiertje later waren we dus al snel Palau weer uit. Het was toen nog 36 graden.

Om 17.30 uur waren we terug op de camping en daar hebben we nog een uurtje gezwommen. Vervolgens onder de douche en even filmpjes kijken op de iPads. Vanavond wilde ik niet eenendertigen maar Yahtzee spelen en ik won het eerste potje! Daarna vond mama het nodig om een beetje vals te gaan spelen zodat ze ook een keertje kon winnen. Kinderachtig! Inmiddels liggen Nikki en ik in bed en morgen kunnen we gelukkig weer uitslapen!

1. Bas:
    22 juni 2022
    Wat een belevenissen maken jullie weer mee. Erg leuk. oom Bas en oom Jeroen genieten ook lekker op Rhodos.