Amsterdam - Olbia - Vignola Mare

Aeroporto di Olbia-Costa Smeralda ✈️

Hotel Jatika, Vignola Mare 🍺 🥣

Camping Baia Blu La Tortuga, Vignola Mare 😴

—————

De laatste keer in een vliegtuig was nogal onstuimig dus het was hoog tijd voor een herkansing. Nikki en ik hebben een weekje vrij van school omdat de leraren een studieweek hebben en dat is een uitgelezen mogelijkheid om buiten de schoolvakanties naar de zon te gaan. We gingen gisteren al om 13.00 uur van huis omdat het op Schiphol vanwege personeelstekorten bij de beveiliging momenteel een chaos is. Bij P3 viel het nog alles mee maar eenmaal in de terminal stonden er lange rijen. We hadden nog geluk dat we via terminal 3 moesten want daar hoefden we ‘slechts’ een uurtje te wachten.

Rond 17.00 uur zaten we aan boord en we vlogen in 2 uur en 10 minuten met easyJet naar Olbia op Sardinië. Nikki moest haar mooie plekje bij het raam op rij 11 nog afstaan omdat kinderen niet bij een nooduitgang mogen zitten. Dat kon ze niet zo waarderen… Nu zat papa alleen met een onbekende vent op rij 11 en mama, Nikki en ik zaten achter hem op rij 12. Na de soepele landing ging ook het ophalen van de huurauto vrij rap. Alleen was mama natuurlijk weer lang bezig om alle krasjes op de zilvergrijze Citroën C3 te noteren. Papa vindt het een schande, een Franse auto in Italië. Maar blijkbaar is er weinig aanbod want ruim € 520 voor een weekje was ook al belachelijk duur.

Het was nog bijna 5 kwartier rijden naar Vignola Mare waar onze camping Baia Blu La Tortuga ligt. Helemaal van het noordoosten naar het noordwesten door bergachtig gebied. Sardinië is na Sicilië het grootste eiland in de Middellandse Zee en bijna net zo groot als Nederland. De hoofdstad Cagliari ligt in het zuiden en er wonen ongeveer 1,65 miljoen mensen. Wij verblijven in de provincie Olbia-Tempio en vanaf de luchthaven reden we via Arzachena, Luogosanto en Aglientu naar de camping. La Tortuga betekent trouwens ‘de schildpad’ en dat vind ik altijd leuke beestjes.

Omdat het inmiddels al bijna 21.30 uur was gingen we eerst pizza’s halen in het restaurant. Ons huisje met nummer 34 is een zogeheten ‘hybrid lodge’, een kruising tussen een stacaravan en een tent. Het is allemaal zwaar gedateerd maar de ligging op de grote camping is perfect: strand, winkel, restaurant en speeltuin om de hoek en het zwembad op 3 minuten lopen. Nikki en ik hebben onze eigen kamer en het was om 23.30 uur hoog tijd om te gaan slapen.

Vanmorgen deden we rustig aan. Papa ging rond 09.30 uur broodjes halen en daarna het bed repareren waar 4 latten uit de bodem waren gesprongen. En dat op Vaderdag! Mama is onze kadootjes ook nog vergeten dus hij moest het met een paar knuffels doen. Na het ontbijt was het natuurlijk tijd om het zwembad te gaan ontdekken. Een gloednieuw terrein met 5 verschillende gedeeltes, glijbanen, bubbelbaden en allerlei waterattracties. Mama had onze eenhoorn al opgeblazen dus we konden zo in het water plonzen. Nikki heeft vorige week haar A-diploma gehaald dus ze hoeft nu gelukkig geen zwembandjes meer om.

Om 13.30 uur liepen we naar het strand om te lunchen bij het restaurant van hotel Jatika. Onderweg ging ik me alleen steeds slechter voelen en het laatste stukje moest ik zelfs door mama gedragen worden. Ik was misselijk, moe en had geen honger of dorst. Waarschijnlijk een beetje bevangen door de warmte. Het blijft hier namelijk de hele week 32 tot 34 graden en bij het zwembad had ik een tijdje naast mama liggen zonnen. Papa en mama hadden ons al gewaarschuwd dat we genoeg moesten eten en drinken maar ik ben af en toe een beetje eigenwijs. In ons huisje heb ik een klein dutje gedaan met de airconditioning aan en toen knapte ik weer op. Terug naar het zwembad dus!

Onze camping ligt in een dennenbos, een ‘pineta’, maar het zwembad ligt vol in de zon. Gelukkig stond er wel een windje en kunnen we op een mooi grasveld liggen. Het huren van 2 ligbedjes en een parasol kost namelijk 15 euro en dat is belachelijk. Het was nu iets drukker maar we hadden nog steeds ruimte zat. Behoorlijk wat huisjes zijn nog niet verhuurd en veel losse kampeerplaatsen zijn ook nog leeg. Prima! We hebben weer anderhalf uur lekker gedobberd en nu stap ik net uit onze gammele douchecabine. Omdat we vanmiddag al voor 90 euro hebben geluncht (het is een duur eiland) gaan we straks gewoon een broodje eten. Zometeen eerst nog wat boodschappen doen en vanavond moeten we natuurlijk ook nog kaarten!

1. Karin:
    20 juni 2022
    Lekker temperatuurtje. Maar een beetje kalm aan doen met die warmte en dicht bij het water blijven. Veel plezier!