Gruda - Dunave - Cavtat - Ljuta

Cavtat 🍺 🥣

Konavoski Dvori, Ljuta

Villa Dalmatian Gem, Palje Brdo 😴

—————

Ik begon mijn verjaardag natuurlijk met lekker uitslapen. Papa en mama lagen gisteren ook al rond 21.45 uur te slapen dus iedereen was vanmorgen redelijk uitgerust. Om 08.00 uur was het tijd om mijn kadootje in ontvangst te nemen: de reiseditie van het spelletje ‘4 op ‘n rij’. Als we thuis zijn krijg ik nog meer kadootjes maar die pasten natuurlijk niet in de koffers. Er werd voor me gezongen en in de woonkamer hingen slingers en ballonnen! Dit is de laatste keer in mijn leven dat ik 2 keer zo oud ben als Nikki dus daar moet ik maar even van genieten. De eerste felicitaties uit Nederland kwamen ook al binnen en ik heb via FaceTime de opa’s en oma’s nog gezien.

Het zou een mooie zonnige dag worden met 23 tot 25 graden. We mochten na het ontbijt eerst even zwemmen maar zelfs met de zon erbij vonden Nikki en ik het water te koud. Rond 10.45 uur reden we het dorpje uit en bij een bakkertje in Gruda hebben we kleine vierkante taartjes gekocht. Helaas geen echte gebakjes zoals vorig jaar op Sicilië, daar waren we waarschijnlijk te laat voor. We zouden ze opeten bij Sokol Grad in Dunave, een mooi kasteel op een berg met steile kliffen op de achtergrond. Onderweg gingen we ook nog op zoek naar de watermolen die mama graag wilde zien. De route stond echter slecht aangegeven en na een tijdje keerden we maar weer om.

Mijn buikje was door al die slingerende bergweggetjes echter wel van streek geraakt en bij het kasteel had ik helemaal geen trek meer in het taartje! We hebben even op een bankje gezeten bij de ingang want de ticketprijzen om naar binnen te gaan vonden papa en mama te hoog. Papa reed verder richting Cavtat en Nikki zat toen voorin de auto. Ik lag achterin als een dood vogeltje op de schoot van mama te slapen. Dat veranderde echter snel toen we rond 12.45 uur het mooie dorp hadden bereikt en ik de zee en de bootjes zag! Cavtat is prachtig gelegen op 2 schiereilanden en van oudsher een populaire woonplaats voor de rijkere Kroaten. Toen Dubrovnik echter veel te druk werd is het dorp volledig ingesprongen op het toerisme. Je kunt Dubrovnik in de verte zien liggen en met de boot of de bus ben je er zo. Ook Cavtat behoort trouwens tot de regio Konavle die in het zuiden helemaal tot de baai van Kotor reikt. De provincie heet Dubrovnik-Neretva en Dalmatië is weer de overkoepelende naam voor het volledige zuiden van Kroatië.

De auto werd op een parkeerplaats bij het haventje gezet en daarna liepen we de vrijwel autovrije boulevard op. Een gezellige baai met restaurantjes aan de ene kant en een ontzettend heldere zee aan de andere kant. Als lunch heb ik tomatensoep met een broodje gegeten en verse jus d’orange gedronken. Mama had een risotto met kip, papa kippetjes met patatjes en Nikki ook tomatensoep. Zoals gewoonlijk hadden papa en mama weer veel te veel eten besteld, zeker met de bizarre porties die je hier krijgt. Na het eten hebben we broodjes gevoerd aan de grote scholen met visjes in zee. Het water was zo helder dat we enkele meters diep de bodem konden zien. Iets verderop konden we ons uitleven in een klein speeltuintje en daarna hebben we ons een klein uurtje vermaakt in de zee. Helaas geen zandstrand maar een betonnen plateau met stenen trappetjes naar het water. In het hoogseizoen ongetwijfeld enorm druk maar nu hadden we gelukkig de ruimte. Mama lag ondertussen lekker te zonnen op de harde ondergrond.

Rondom het grootste schiereiland ligt een mooi wandelpad met een prachtig uitzicht over zee. Af en toe een kleine baai met een kiezelstrandje en we zijn onderweg nog 1 keer in het frisse water geweest. Klauteren over de rotsen is trouwens minstens zo leuk! Rond 16.00 uur waren we terug bij de auto en het parkeergeld was verrassend genoeg minder dan 3 euro. Achteraf hadden we gisteren misschien wel met de boot naar Dubrovnik moeten gaan... Op de terugweg naar ons appartement werd toch nog een nieuwe poging gewaagd om de watermolen in Ljuta te vinden. Papa had op zijn telefoon gezien dat we vanochtend de verkeerde afslag op een rotonde hadden genomen en nu reden we er, na een tussenstop bij de supermarkt in Gruda, zo heen. De watermolen bleek onderdeel van een populair restaurant naast en op een rivier. Een mooie locatie in de natuur en er waren zelfs 2 watermolens. Na een kort rondje over het terrein hielden we het voor gezien en om 17.15 uur waren we terug in Palje Brdo.

Pavo nodigde ons uit voor een barbecue morgen en daar denken papa en mama nog even over na. We kregen een paar uitgedroogde mandarijnen van hem kado die aan een struik groeien aan de overkant van de weg. In de keuken kroop er meteen een beestje uit en toen had mama al helemaal geen trek meer... Voor het eten hebben we nog een uurtje filmpjes gekeken op de iPad terwijl mama een douche nam en papa buiten op een comfortabel ligbedje een blikje bier naar binnen werkte van een lokaal merk. Na een warm bad, een klein beetje pasta en een ijsje was het om 19.45 uur alweer tijd om naar bed te gaan. Morgen gaan we mijn 33e land afstrepen in Montenegro en dat belooft weer een mooie road trip te worden!