Amsterdam - Göteborg - Trollhättan - Vänersborg - Vargön

Vargön

Da Ninos, Vänersborg 🍺 🥣

Quality Hotel Vänersborg 😴

—————

We zaten gisteren al om 05.00 uur in de auto voor ons volgende reisje. Mama was gelukkig voldoende hersteld van haar operatie om ook mee te gaan want zonder mama wil ik natuurlijk nergens heen. Omdat we in juni al een weekje naar de zon zijn geweest durfden papa en mama nu wel 9 dagen Zweden aan. Een keertje iets anders. Vanwege de chaos op Schiphol moesten we voor de zekerheid 4 uur voor vertrek op het vliegveld zijn omdat er wel eens enorme rijen konden staan. Het viel echter ontzettend mee en na een half uurtje wachten waren we al voorbij de controle van onze handbagage. Maar toen moesten we dus nog ruim 3 uur wachten op onze vlucht van 09.50 uur met KLM.

Het vliegtuig zat helemaal vol en daardoor gingen we uiteindelijk pas rond 10.15 uur de lucht in. Papa was nog even bang dat we op de verkeerde vlucht zaten vanwege de tientallen Afrikanen aan boord. Het was maar 5 kwartier vliegen en dat is voor Nikki en mij natuurlijk geen uitdaging meer. We zaten rustig met onze iPads op rij 27. Om 11.30 uur waren we op Landvetter Airport nabij Göteborg en daar hebben we bij Avis een vrijwel nieuwe Fort Kuga opgehaald. Groot, blauw, een automaat en slechts 5.900 kilometer op de teller. Door de stromende regen en met 19 graden reden we via de drukke stad richting de E45. In Nödinge gingen we eerst een Happy Meal naar binnen werken bij de McDonald’s en dat is ongeveer net ze duur als in Nederland; 230 Zweedse kronen is ongeveer 22 euro. Je krijgt hier wel gratis ketchup, mijn favoriete sausje, dus daar kunnen ze bij ons nog een voorbeeld aan nemen!

Even na 14.30 uur reden we door het stadje Trollhättan, vrij vertaald als ‘de trollenhoed’. Behorend tot het landschap Västergötland in de provincie Västra Götaland en vooral bekend om de filmstudio’s, watervallen, sluizen en auto-industrie. Zo is het hoofdkantoor en museum van Saab daar te vinden. Om Stockholm en Göteborg met elkaar te verbinden is het 82 kilometer lange en 6 meter diepe Trollhättan kanaal aangelegd tussen het Kattegat (Göteborg) en het Vänern meer en daarvandaan gaat het Göta kanaal verder richting de Oostzee (Stockholm). Onderweg moeten in totaal 64 sluizen het hoogteverschil van 91 meter overbruggen en de zogeheten trapsluizen in Trollhättan, de Trollhättefallen, dragen daar 32 meter aan bij. De 2 waterkrachtcentrales wekken elektriciteit op voor het Zweedse bedrijf Vattenfall dat ‘onze’ Nuon in 2009 heeft overgenomen.

De sluizen gaan in de zomer dagelijks om 15.00 uur enkele minuten open om het waterpeil te reguleren en er stroomt dan maar liefst 300.000 liter water per seconde de rivier in. We waren dus precies op tijd en dat was al te zien aan de vele toeristen die zich op de brug over de rivier hadden verzameld. Daar heb je het beste uitzicht op het spektakel waarbij 3 verschillende watervallen ontstaan. We konden op loopafstand nog een spaarzaam plekje vinden om de auto te parkeren en precies op tijd stonden we op de brug. Na een kwartiertje was de show voorbij en het goot inmiddels weer van de lucht. We moesten rennend terug naar de auto en waren half doorweekt.

Gelukkig was het nog maar een klein stukje rijden naar het Quality Hotel Vänersborg en rond 15.30 uur stapten we daar kamer 204 binnen. Nikki en ik hebben een stapelbed en een eigen badkamer! Het is een enorm complex met een klein binnenzwembad en buiten een grote jacuzzi. En daar moesten we uiteraard meteen in. Na een douche op de kamer reden we in 5 minuten naar het centrum van Vänersborg en we gingen patatjes en kipnuggets eten bij Vera Kök & Bar aan de Kungsgatan. Het woord ‘gatan’ betekent ‘straat’ want dat staat hier bijna overal op de bordjes. Toen we terug waren in het hotel hebben we nog een spelletje shuffleboard gedaan in de lobby. Dat is hier erg populair en een soort kruising tussen jeu de boules, sjoelen, curling en bowlen op een lange tafel van hout.

Vandaag werden we om 08.30 uur wakker door de wekker van papa want anders had ik waarschijnlijk nog veel langer in bed gelegen. Maar het ontbijt is hier inbegrepen dus we moesten uiterlijk rond 09.00 uur in de ontbijttafel zijn. Een prima buffet en met volle buikjes gingen we terug naar de kamer nadat we eerst weer een paar potjes shuffleboard hadden gespeeld. Dat is verslavend! Pas tegen 11.30 uur zaten we in de auto richting het Skräckleparken in Vänersborg, een aardig park aan het Vänern meer. Dat is met 5.655 vierkante kilometer het grootste meer van Zweden en na 2 meren in Rusland zelfs het grootste van Europa. Ter vergelijking: het IJsselmeer, nummer 10 op deze lijst, is ‘slechts’ 1.100 vierkante kilometer groot.

We liepen een rondje en Nikki en ik konden op diverse plekken met onze voetjes in het koude water. Dit water is zo schoon dat je het zelfs prima kunt drinken. Helaas begon het al vrij snel weer te regenen. En mochten we dat zelf niet in de gaten hebben dan hoeven we alleen maar naar mama te kijken; zij staat na een paar druppels altijd meteen ergens onder een boom. Na een lekker ijsje reden we om 13.15 uur naar een natuurreservaat in Vargön voor een boswandeling van ongeveer 3,5 kilometer op het plateau van Halleberg en Hunneberg. Alleen mama had schoenen aan en die waren eigenlijk wel nodig op het avontuurlijke pad met de nodige hoogteverschillen. Maar papa, Nikki en ik moesten het met onze slippers doen. Een mooi gebied, op sommige punten hadden we uitzicht op het meer en toen het zonnetje doorbrak werd het uiteindelijk nog 23 graden. Onderweg kwamen we diverse Nederlanders tegen.

Mama had eerder vandaag al contact met de vader van Thomas en Suzan want zij zijn ook in Zweden op vakantie. En toevallig staat hun tentje op dit moment op een camping in Vänersborg! Om 16.15 uur waren ze in ons hotel en we hebben shuffleboard en indoor midgetgolf gespeeld. En ik moest natuurlijk ons stapelbed aan Suzan laten zien. De papa’s en mama’s gingen in de lobby iets drinken. Eigenlijk zouden we op hun camping afspreken maar de regen kwam inmiddels alweer met bakken uit de lucht vallen. Om 19.00 uur gingen we samen eten bij het Italiaanse restaurant Da Ninos en dat was erg gezellig. Papa moest omgerekend wel 8,5 euro voor hun bier betalen want vooral alcohol is in Zweden behoorlijk duur. Misschien dat we morgen nog even bij Suzan op de camping gaan kijken maar nu is het tijd om te slapen.