Amsterdam - Genua - Nervi - Camogli - Borgonovo Ligure

Castel Dragone, Camogli

Mezzanego

Borgonovo Ligure 😴

—————

Ook dit jaar in de laatste week van de zomervakantie een klein weekje Italië! En ook dit keer bepaalde de prijs van de vliegtickets eigenlijk de locatie. We vlogen vanmorgen om 07.00 uur met easyJet vanaf Amsterdam naar Genua en de vlucht duurde maar 1 uur en 40 minuten. We hadden de volledige rij 17 voor onszelf dus ruimte genoeg. Voor vertrek was ons ritueel weer vrijwel hetzelfde: te laat vertrokken door getreuzel van mama, in de auto tijd gewonnen dankzij papa, een parkeerplaats gezocht op P3, met de bus naar de vertrekhal, een croissantje gegeten en met Nikki ontelbare keren van de glijbaan af bij de M-gates.

De luchthaven ligt in het noordwesten van Genua, de geboortestad van Columbus. Genua is een grote gemeente in de regio Ligurië en de kustlijn ten westen richting Frankrijk heet de Riviera di Ponente. Papa had echter een appartementje gehuurd aan de oostkant, de Riviera di Levante. We moesten dus eerst met onze huurauto, een soort aubergine-kleurige Opel Karl, door de halve stad heen. Maar natuurlijk niet voordat mama het formulier van het autoverhuurbedrijf (Sicily by Car) met diverse schades had aangevuld! Er stond nog niet eens 5.000 kilometer op de teller en dan al zoveel lakschade; ze kunnen hier echt niet rijden. Genua heeft een enorme haven die er op sommige plekken best wel gezellig uitzag. Maar papa en mama hadden besloten om het echte centrum niet in te gaan en meteen door te rijden naar de ‘buitenwijk’ Nervi. Daar hebben we de auto geparkeerd en een wandeling gemaakt langs de mooie en rotsachtige kust. Eerst via het prachtig aangelegde stadspark (Parchi di Nervi) en vervolgens over een smalle boulevard hoog boven zee, de Passeggiata Anita Garibaldi. Mama ontdekte halverwege dat haar telefoon nog in de auto lag dus zij kon even terug sjokken in de hitte. Het was namelijk bijna windstil en tegen de 30 graden. Nikki en ik hebben bij een klein strandje tot onze knietjes in de zee gestaan maar die kiezelstenen bevallen ons niet zo.

Met een ijsje in de hand begonnen we aan de terugweg want het was inmiddels tijd om te lunchen. Bij het eerste tentje zaten we al aan tafel toen papa en mama ontdekten dat er alleen maar gerechten met vis op de menukaart stonden. Dat ging hem niet worden want mama, Nikki en ik zijn nogal kieskeurig als het om eten gaat. Uiteindelijk hebben we ergens kleine pizza’s gegeten met mozzarella, tomatensaus en olijven en papa moest toen natuurlijk de mozzarella en de olijven opeten... Rond 13.30 uur ging de reis verder in oostelijke richting en na een korte verkeersruzie tussen papa en een idioot reden we Camogli binnen. We konden pas vanaf 16.00 uur in ons appartement en dus hadden we nog even de tijd. Ook Camogli is tegen een berg aangebouwd en de pastelkleurige panden steken mooi af tegen de blauwe zee. Helaas ook daar weer een kiezelstrand maar het tweede ijsje van de dag maakte uiteraard veel goed; aardbei en chocolade zijn nog steeds onze favoriete smaken. Daarna zijn we eerst bovenlangs richting het Castel Dragone en het haventje gelopen en vervolgens via een stukje strand weer terug. Boven op het kasteel hadden we een mooi uitzicht en Nikki en ik hebben op een echt kanon gezeten!

Onderweg naar de auto wilde mama nog centjes pinnen en bij de kaartjesautomaat op het treinstation moest dat ook wel lukken... Iets verderop was er gelukkig een pinautomaat en even later reden we richting onze laatste bestemming van de dag, ons verblijf in het dorpje Borgonovo Ligure. Het eerste stuk niet meer langs de kust maar via een tolweg; de hoge brug die we toen over moesten deed papa en mama nog wel even denken aan de ramp in Genua van vorig jaar. Tot slot nog 20 minuutjes landinwaarts en om 16.00 uur stonden we voor de deur. Papa had voor het eerst via Airbnb geboekt maar de eigenaresse was zelf niet aanwezig. De sleutel hing in een kastje die we met een code konden openen.

Eenmaal boven op de tweede verdieping renden Nikki en ik meteen naar onze slaapkamer want die hadden we op foto’s al gezien. Een roze stapelbed met allemaal speelgoed en knuffels! De eigenaresse heeft zelf namelijk ook 2 dochters. Verder nog een grote slaapkamer, een uitgebreide keuken met bar, een balkon aan beide kanten, een eethoek, een nette badkamer en een zithoek met een grote televisie. En goede Wifi gelukkig! Nadat we de spulletjes hadden gedropt gingen we meteen even boodschappen doen met de auto. Op 1 minuut rijden zit een vestiging van Carrefour en daar hebben we de nodige lekkere dingen ingeslagen. Als diner hebben we gebakken aardappeltjes, doperwtjes en hamburgers gegeten en als toetje aardbeienyoghurt en een bakje met echte aardbeien. Inmiddels liggen we na een verhaaltje van mama lekker te slapen en papa heeft net de ventilator van onze kamer gejat. Ik mocht vandaag boven in het stapelbed slapen. We blijven hier nog 4 volle dagen voordat we zondag vroeg weer naar huis vliegen. Ik ben benieuwd wat we allemaal gaan doen!