Castelsardo - Vignola Mare

Mare Chiaro, Vignola Mare 🍺 🥣 🍦

Spiaggia di Vignola ☀️

Camping Baia Blu La Tortuga, Vignola Mare 😴

—————

We waren gisteren na een uurtje rijden uiteindelijk rond 11.30 uur in Castelsardo. De wegen waren vooral het eerste gedeelte weer vrij slecht en pas na de bochtige afdaling vanuit het bergachtige tussenstuk werd dat beter. Onderweg was er vrijwel niets te zien behalve dorre heuvels zonder bebouwing of landbouw. Weinig leuke dorpjes in deze hoek van het eiland maar ook nauwelijks wijngaarden, olijfboomgaarden of fruitbomen. Nogal saai dus. Vanaf het dorpje Badesi kon papa eindelijk weer gas geven want daarvoor was inhalen bijna onmogelijk. Zeker niet met die trage Franse auto van ons.

Castelsardo ligt in de provincie Sassari en deze stad staat bekend als het centrum voor handwerk en oude ambachten. We konden gratis parkeren op een zeldzaam plekje in het centrum en toen we door de straatjes omhoog liepen zagen we al verschillende mensen die mandjes aan het vlechten waren. Het historische centrum bevindt zich hoog op een vulkanische rots nabij het Castello dei Doria, een Middeleeuwse burcht. Van bovenaf heb je een mooi uitzicht op de gekleurde huisjes, de haven en de blauwe zee beneden. Het was een flinke klim omhoog en mama en Nikki waren alweer aan het piepen en zuchten. Ik rende echter naar boven want daar was ons door papa een ijsje beloofd; een hoorntje met aardbei voor mij en Nikki koos dit keer voor watermeloen. Dat Italiaanse ijs is toch niet te overtreffen.

Daarna was het tijd om door de smalle straatjes te slenteren. Echt groot is het oude centrum niet en het was best wel druk met toeristen. Een grote groep bejaarden liep ons zelfs nog een tijdje voor de voeten. Elk gebouw heeft wel een verhaal of geschiedenis maar daar hebben papa en mama zich verder niet in verdiept. En voor het kasteel vonden ze de toegangsprijs te hoog dus we waren redelijk snel klaar met ons rondje. Lunchen dan maar bij Trattoria da Toti op het Piazza del Popolo en mijn penne pomodoro was prima. Na het eten liepen we terug naar de auto want het strand en de haven zijn niet zo interessant met een grijze lucht.

Om 14.15 uur maakten we net buiten Castelsardo nog snel wat foto’s bij de Roccia dell'Elefante, de ‘olifantenrots’. Deze rots van 4 meter hoog bestaat uit de steensoorten trachiet en andesiet en de atmosferische invloeden hebben hem uitgehold en de vorm van een olifant gegeven. Een grappig gezicht! Na een paar minuten hadden we het wel gezien en reden we via dezelfde weg weer terug naar onze camping. Rond 15.30 uur lagen we in het zwembad terwijl het nog een klein beetje regende. De temperatuur lag inmiddels wel weer boven de 30 graden. We hebben ‘s avonds pizza margherita, noedels en meloen gegeten en daarna natuurlijk weer spelletjes gedaan. Ik won 2 van de 3 potjes jeu de boules en mama had dit keer bij het kaarten én bij Yahtzee het meeste geluk.

Vandaag deden we op onze laatste volle dag rustig aan. Pas om 11.45 uur waren we bij het zwembad en rond 14.30 uur gingen we aan het strand lunchen bij restaurant Mare Chiaro. Met een ijsje toe natuurlijk! Daarna hebben we tot 18.00 uur in de zee gespeeld en met papa over de rotsen geklauterd. Mama las ondertussen eindelijk haar boek uit. Nu zijn we net onder de douche geweest en mama is alvast de koffers aan het inpakken. Morgen moeten we voor 10.00 uur onze lodge uit zijn en dan mogen we nog tot 12.00 uur op de camping blijven. Omdat we ‘s avonds pas om 20.00 uur vliegen gaan we ‘s middags nog een kijkje nemen bij de bekende Costa Smeralda in het noordoosten van het eiland. Zondag volgt alweer mijn laatste verslagje van deze vakantie!

1. N.Wagemaker:
    24 juni 2022
    We hebben weer genoten van je leuke verhaaltjes. Een heel goede terugreis en we hopen jullie snel weer te zien. Groetjes en een dikke knuffel van opa en oma.