Antibes - Cap d'Antibes - Villeneuve-Loubet

Jardin Thuret, Cap d’Antibes

Vilkeneuve-Loubet

Camping Antipolis, Biot 😴

—————

De dag begon goed met een zonnetje en 18 graden. Warmer gaat het waarschijnlijk niet meer worden, maar gelukkig hebben we al een paar mooie dagen gehad. Papa ging broodjes halen en maakte daar een praatje met de meneer van het campingwinkeltje. Hij is een zelfstandige en huurt dit winkeltje en de naastgelegen caravan 7 maanden per jaar. Hij werkt dan elke dag om geld te sparen, zodat hij de overige 5 maanden kan overbruggen. Hij woont eigenlijk in Nice maar gaat in de herfst vaak naar zijn vaderland Senegal, omdat hij te weinig centjes verdient om in het dure Frankrijk rond te komen. Zo heeft hij wel het hele jaar zon! Mama was gisteren boos omdat ze een oud stokbrood had meegekregen zonder korting, maar papa kreeg vandaag een gratis chocolade croissantje. Het verschil moet er zijn natuurlijk!

Omdat we rustig aan deden zaten we pas om 11.30 uur in de auto. We reden eerst naar de markt op het Cours Masséna in Antibes, maar dat stelde weinig voor. Het lukte ook niet om de auto daar in de buurt kwijt te raken. Toen reden we maar door naar Jardin Thuret, een botanische tuin uit de 19e eeuw. Daar hebben we een stukje gewandeld en tussen de exotische plantjes kreeg ik een flesje melk. Omdat we alleen nog maar de haven van Antibes hadden gezien besloten we om de auto te parkeren bij Plage du Ponteil, aan de zuidkant van de oude stad. Daarvandaan konden we een mooi wandelingetje maken over de boulevard en langs de stadsmuur. We liepen eerst langs Bastion Saint-André en kwamen daarna bij Château Grimaldi. Daarin is tegenwoordig het Picasso Museum gevestigd, omdat de beste man er 2 maandjes heeft gewoond in 1946. Papa en mama houden niet zo van kunst, dus daar hoefden we niet naar binnen. Alleen de verftekening die ik voor Moederdag heb gemaakt vinden ze mooi; die had eigenlijk in het museum moeten hangen.

Via de smalle straatjes in de oude stad liepen we langzaam terug naar het strand. Papa en mama kochten nog een broodje en ik kreeg ook een paar stukjes, dat vind ik best wel lekker. De donkere wolken die boven de bergen hingen kwamen inmiddels steeds dichterbij, en om 14.00 uur begon het weer te regenen. We waren 5 minuten te laat bij de auto en ik kreeg een paar grote druppels op mijn koppie. Eigenlijk wilden we nog even op het strand liggen, maar dat ging dus niet door. Er was ook niemand meer. Ik ben dus nog steeds niet met mijn voetjes in de zee geweest. Zondag is mijn laatste kans, want morgen schijnt er ook alleen maar onweer en regen te komen. We moesten nog boodschappen doen en reden naar de Intermarché in Villeneuve-Loubet. Onderweg kwamen we eerst langs een sportzaak en mama ging een nieuwe poging doen voor een joggingbroek. Ze had geluk want er was opheffingsuitverkoop, en voor minder dan 40 euro kocht ze een mooie grijze joggingbroek en een warme trui van Adidas voor in Nederland. Bij de supermarkt mocht ik weer in het winkelwagentje zitten en dat vind ik meestal wel leuk.

Papa en mama kochten wat eten voor de laatste dagen en moesten wel even zoeken. Papa liep weer te vloeken, want hij houdt helemaal niet zo van Frankrijk. Bijna alles is duurder, veel dingen hebben ze niet, de rijen bij de kassa zijn gigantisch en het volk is bijna zonder uitzondering arrogant en onvriendelijk. Ik kom daar later misschien zelf nog wel eens achter. Terug op de camping was het een ravage voor de deur. Er zijn waarschijnlijk wat putten overstroomd door de regen, en de mannetjes die ermee bezig waren hadden al hun materiaal voor onze caravan gezet. We moesten de auto bij een andere caravan parkeren en een stukje verder lopen met de boodschappen. Misschien kunnen ze meteen ons gammele trappetje repareren; dat heeft papa 6 dagen geleden al aangegeven bij de receptie, maar er gebeurt natuurlijk niets. De regen was inmiddels gestopt, maar het zonnetje kwam niet echt meer terug. Buiten was het niet zo warm dus zijn we maar gezellig binnen gaan zitten. Papa en ik hebben nog een frambozenijsje gedeeld voordat ik een dutje ging doen. Papa en mama gingen toen met een wijntje in de hand maar even relaxen.