Rome - Amsterdam - Zuid-Scharwoude

McDonald’s, Alkmaar 🥣

Noord-Scharwoude

Zuid-Scharwoude 🏠

—————

Zondag was alweer onze laatste volle dag op de camping en we zaten om 09.00 uur aan het ontbijtje dat ik samen met mama en Nikki had gehaald. Mama had water met bubbeltjes meegenomen omdat ze het verschil niet wist tussen 'naturale' en 'frizzante'. Bij de bushalte moesten we dit keer wachten op een tweede bus omdat de eerste vol zat maar in de metro konden we gelukkig wel weer rustig zitten. Papa wilde eigenlijk in de buurt van Vaticaanstad uitstappen en dan naar het Colosseum (Colosseo) lopen maar mama zag het niet zitten om weer via de drukte bij Termini te moeten. En papa heeft natuurlijk niets te vertellen dus we stapten uit bij het Colosseum! Dit Flavische amfitheater stamt uit de 1e eeuw na Christus en werd gebouwd onder de heerschappij van keizer Vespasianus. Het bouwwerk heeft een omtrek van 527 meter, de fraaie gevel is 48,5 meter hoog en daarmee was het Colosseum veruit het grootste en belangrijkste amfitheater in het Romijnse Rijk.

Met 35 graden was het opnieuw iets minder warm maar in de volle zon nog steeds geen pretje. Het was gigantisch druk rondom het Colosseum omdat ze bezig zijn met de aanleg van een derde metrolijn. Deze toekomstige groene lijn C zorgt ervoor dat de ingang van het Forum Romanum (Foro Romano) is verplaatst; deze bevindt zich nu schuin tegenover de imposant grote Boog van Constantijn (Arco di Constantino) en dus ook tegenover de westkant van het Colosseum. En de uitgang is even verderop waardoor het een drukte van jewelste was. Oom Ron, tante Karin, Joery en Lisa gaan in augustus ook naar Rome dus dan kunnen ze zich hier alvast op voorbereiden, hahaha! Een voordeel is trouwens wel dat de Via dei Fori Imperiali, de mooie weg tussen het Colosseum en het Piazzia Venezia, nu autovrij is waardoor je midden op straat kunt wandelen.

Na de nodige foto's liepen wij via deze weg en wat zijstraatjes naar de volgende bezienswaardigheid, de Trevi fontein van Bernini (Fontana di Trevi). Maar eigenlijk is de hele stad een openluchtmuseum want op de hoek van elke straat is er wel iets moois te zien. Onderweg hebben we nog even op een bankje in de schaduw gezeten bij een ijssalon waar Nikki en ik allebei een bakje met aardbeien-ijs kregen. Bij de prachtige en vorig jaar gerestaureerde Trevi fontein hebben we met onze voetjes in het water gezeten en natuurlijk allemaal als echte toeristen een muntje gegooid. Met mijn rechter hand over mijn linker schouder want dan kom ik daar volgens de mythe ooit weer terug. Ik hoop het! Per jaar wordt er ongeveer 1 miljoen euro aan kleingeld in de fontein gegooid en dat wordt door de gemeente Rome aan goede doelen besteed.

Onze route ging verder naar het Pantheon op het Piazza della Rotonda. We liepen door smalle en levendige straatjes en ik mocht in een winkeltje iets uitzoeken. Dat werd een paars tasje en daar past Stekeltje precies in. Nijn en Lammie mogen van papa en mama niet mee op pad omdat we ze dan kwijt kunnen raken. Stekeltje is wat kleiner en kan mooi in de schaduw liggen onder de kap van de kinderwagen. Hij was in ieder geval erg blij dat hij weer eens mee mocht met een uitstapje! Dichtbij het Pantheon hebben we pasta gegeten in een pizzeria en daarna was het alweer tijd om terug te keren naar de camping. Het was simpelweg te heet om ergens lang te blijven of uitgebreid naar souvenirs te zoeken.

Natuurlijk moesten we nog wel even kijken op het nabijgelegen Piazza Navona, volgens velen (waaronder papa) het mooiste plein van Rome. Daar hebben papa en mama 5 jaar geleden nog een schilderijtje gekocht en een fles wijn leeg gedronken maar dat zou er nu niet van komen. Nikki en ik waren allebei erg moe maar slechts 1 van ons kon natuurlijk in de kinderwagen liggen. Omdat ik al lag te slapen moest Nikki om beurten door papa en mama worden getild. Toen we terug liepen richting het grote Piazza Venezia zijn we nog een winkel ingedoken om een beetje af te koelen onder de airconditioning.

Rond 14.45 uur stonden we weer in de volle zon bij het prachtige Monumento Nazionale a Vittorio Emanuele II. Gebouwd tussen 1895 en 1935 om deze in 1878 overleden koning te eren en tussendoor onthuld in 1911 ter gelegenheid van de 50e verjaardag van de eenwording van Italië. Het bouwwerk bestaat volledig uit wit marmer en wordt omgeven door fonteinen en bronzen beelden. Helaas konden we ook daar niet lang blijven hangen vanwege de brandende zon en papa en mama liepen dus maar snel door naar het metrostation naast het Colosseum. Uiteindelijk waren we om 15.30 uur bij station EUR Fermi en daar begon de ellende. Pas 3 kwartier later vertrok de eerste bus en we zaten binnen zonder airconditioning te wachten. Het was gezellig druk dus we konden ook niet even uitstappen. Gelukkig was dit voorlopig weer de laatste keer met het openbaar vervoer want vrolijker word je daar niet van. Toen we rond 16.45 uur langs de receptie liepen was het campingwinkeltje inmiddels wel weer open dus dat kwam op zich goed uit. Papa en mama hebben water, appelsap, zalm, toast, lasagne en snoepjes gekocht en daarna zijn we naar het huisje gelopen.

Na ons dagelijkse ijsje op de veranda gingen we allemaal richting het zwembad. Ik vermaakte me opnieuw uitstekend op de glijbanen maar Nikki vond het leuker om in haar eigen wereldje langs het water te banjeren. Papa en ik bleven weer wat langer maar om 19.30 uur moesten we eten. De kinderdisco zou een uurtje later namelijk al beginnen dus we moesten natuurlijk een beetje opschieten! Helaas bleek er een box kapot te zijn waardoor de start in eerste instantie met 3 kwartier werd uitgesteld. Nikki en ik hebben toen lekker geklauterd in de speeltuin terwijl het alweer langzaam donker werd. Rond 21.30 uur gebeurde er echter nog steeds niets en mama ging met Nikki maar terug naar het huisje. Vervolgens werd er besloten om de kinderdisco te combineren met de schuimparty die pas om 22.00 uur bij het zwembad zou beginnen. Ik kon al dat schuim alleen niet zo waarderen en werd al snel huilend van het toneel gedragen door papa. Het was ook al veel te laat voor mij en ik viel in het huisje meteen als een blok in slaap. Papa en mama namen nog een drankje maar volgden niet veel later.

Gisteren konden we gelukkig weer eens een beetje uitslapen. We moesten eigenlijk al om 10.00 uur uit het huisje zijn maar daar controleren ze toch niet op. Papa ging een stokbroodje halen en toen alle spulletjes waren ingepakt leverde hij de sleutel in bij de receptie. De taxi zou ons om 13.00 uur ophalen en we hadden nog ruim anderhalf uur voor het zwembad en de speeltuin. Helaas was het water vroeg op de dag nog best wel koud dus ik hield het daar vrij snel voor gezien. We hebben nog een laatste ijsje gegeten, chocolade dit keer, en het laatste half uurtje op de camping in de speeltuin doorgebracht.

Toen de taxi er om 13.15 uur nog niet was ging papa maar eens bellen. Ze hadden ons voor zondag genoteerd en dus was er helemaal niemand onderweg om ons op te halen! Mama werd alweer een beetje nerveus maar 20 minuten later kwam er alsnog een grote zwarte Mercedes aanrijden. Op de luchthaven kregen we weer eens voorrang dus uiteindelijk waren we ruim op tijd voor onze vlucht van 15.20 uur met Alitalia. We konden zelfs nog een broodje eten en uiteraard hadden we 35 minuten vertraging. Ook nu zaten we op de achterste rij en ik heb bijna de hele reis bij mama op schoot liggen slapen. Nikki gedroeg zich zowaar eens voorbeeldig dus toen we om 18.00 uur in Amsterdam waren was iedereen vrolijk.

Wonder boven wonder stond de kinderwagen klaar bij de gate waardoor we dit keer niet lang hoefden te wachten bij de bagageband. Nikki en ik kregen allebei een broodje rookworst bij de Hema en daarna moesten we met de bus naar P3 waar de auto stond. Papa en mama zijn nog snel langs de McDonald's in Alkmaar gereden en dat hebben ze bij opa en oma in Noord-Scharwoude opgegeten. Zij waren ook net thuis na een maand Italië en natuurlijk blij om ons weer te zien. We kregen nog leuke kadootjes van ze! Na een warm badje lagen we rond 21.00 uur lekker in onze eigen bedjes te dromen. Nu moeten we even wachten tot we in september nog een weekje met de auto naar Frankrijk gaan!