Rome

Giardino degli Aranci

Trastevere 🍺 🥣

Camping Village Fabulous, Rome 😴

—————

Gisteren was het met 37 graden nogal fris ten opzichte van vrijdag en dat kwam vooral door een beetje wind. We liepen om 10.45 uur de camping af en de reis met bus en metro ging voorspoedig. In het weekend is het blijkbaar toch wat rustiger dan op werkdagen want we konden dit keer riant zitten in de koele metro. Bij station Circo Massimo stapten we uit en we liepen in de lengte langs dit gelijknamige terrein, bij ons bekend als het Circus Maximus, met op de achtergrond de Palatijn (Palatino). We sloegen daarna linksaf naar de Aventijn (Aventino). Nikki wilde zelf lopen dus dat schoot niet erg op maar door de warmte lag het tempo toch al niet hoog. De weg liep een stukje omhoog en eerst kwamen we langs enkele tuinen met een mooi uitzicht over enkele wijken van de stad. Op het fraaie Piazza Cavalieri di Malta kun je door een sleutelgat in een grote houten poort kijken en dan zie je precies de verderop gelegen Sint Pietersbasiliek in Vaticaanstad (Basilica di San Pietro).

Papa stond wel even in de rij en net toen wij aan de beurt waren moest er een vrachtwagentje door de poort om spulletjes af te leveren. En die ging natuurlijk precies voor de kerk staan! Uiteindelijk werd het wachten beloond en doordat de poort dus 2 keer open ging zagen we juist meer dan wat we alleen door het sleutelgat hadden kunnen zien. Daarna mochten Nikki en ik op het pleintje een hoorntje met aardbeien-ijs delen en gingen we foto’s maken in de Giardino degli Aranci. Bij een fonteintje konden we ons nog even opfrissen. Via dezelfde weg liepen we terug naar beneden en toen verder langs de oevers van de Tiber. Gelukkig is er veel schaduw in Rome dus het was nog redelijk uit te houden in de hitte. We staken de Ponte Palatino over zodat we in de echte volkswijk Trastevere kwamen en daar gingen we lunchen in een smal straatje. Gnocchi, entrecote, aardappeltjes, bruschetta met tomaatjes, we hadden van alles wat. En natuurlijk een grote fles met koud water want we drinken hier liters per dag.

Na het eten was het alweer 14.30 uur en dus tijd om richting de metro te lopen. Papa en mama hebben de meeste bezienswaardigheden al gezien en we hebben dus geen lijstje om af te vinken. Vanaf de Ponte Garibaldi hadden we een goed zicht op Isola Tiberina en daarna liepen we via dezelfde route terug naar het metrostation bij Circo Massimo. Opnieuw niet zo heel druk en uiteindelijk waren we om 16.15 uur weer op onze camping. Daar hebben papa en mama voor mij een skelter gehuurd zodat ik nu mooi door de straatjes kan crossen! Nadat mijn tweede ijsje op was ging ik een uurtje met papa naar het zwembad om verder af te koelen. Nikki ging onder de douche en bleef daarna bij mama in het huisje. Omdat het steeds harder ging waaien was het uit het water best wel koud en dat hadden we 's middags in die hitte nooit verwacht. Ik ben weer tientallen keren van de verschillende glijbanen af geweest voordat ik zittend in de kinderwagen weer terug werd gereden. Mama duwde mij snel onder de warme douche want we moesten natuurlijk ook nog eten. Dat hebben we afgehaald bij het restaurant maar echt geweldig was het niet: droge kipnuggets, lauwe pizza, slappe patatjes en een portie lasagne waar zelfs de muggen in ons huisje niet genoeg aan zouden hebben.

Mama had nog chocoladetoetjes gekocht en na het laatste hapje trok ik mijn schoentjes snel weer aan. Nikki moest naar bed maar papa en ik gingen nog even kijken of er kinderdisco was. Maar helaas, dit keer was er iets georganiseerd voor de wat oudere kindjes. In plaats daarvan werden er t-shirts en ballonnen uitgedeeld en papa moest nog bijna op de vuist met een paar vadsige Engelsen die even voor wilden dringen. De t-shirts waren namelijk bijna op maar ik heb er toch eentje kunnen bemachtigen! De mevrouw bij het tafeltje vertelde dat er op zondag wel weer kinderdisco zou zijn dus vanavond kan ik mijn danspasjes gelukkig opnieuw demonstreren. Nu moest ik het doen met een half uurtje speeltuin maar was het evengoed weer 21.30 uur voordat ik in bed lag. Mijn vaste smoes 'ik moet nog fruit eten' werkte dit keer niet... Zometeen gaan we voor de laatste keer richting het centrum van Rome. Afhankelijk van de drukte willen papa en mama nog een aantal dingen zien. Dit keer gaan we wat eerder op pad zodat we niet al te laat terug hoeven te zijn. Ik ben benieuwd want het zwembad en de kinderdisco blijven voor mij toch het belangrijkste!