Kopenhagen

Strøget 🥣

De Kleine Zeemeermin

a&o Hostel København Nørrebro 😴

—————

Dag 2 was niet zo geweldig. Bij mama was de keelpijn erger geworden en bij mij liep er vocht uit mijn linker oortje. Na het karige ontbijt ging papa om 10.00 uur maar eens een dokter bellen. In onze straat, de Tagensvej, zouden even verderop 2 artsen zitten en daar konden we het volgens de mevrouw aan de telefoon proberen. We liepen die kant dus op maar konden in eerste instantie niets vinden. Je zou toch verwachten dat een huisarts een bordje aan de gevel heeft hangen maar hier is dat blijkbaar niet zo. Zelfs bij de apotheek aan de overkant van de straat wisten ze het niet precies. Pas toen papa het bij een bloemist ging vragen werden we door een aardige mevrouw door de juiste deur geduwd. Het was gewoon een flat en we moesten naar de 3e verdieping. Daar vertelde de nerveuze assistente natuurlijk dat we een afspraak hadden moeten maken. Maar we lieten ons niet wegjagen en de dokter zelf maakte er helemaal geen probleem van.

Zijn kamer kon je nauwelijks een praktijk noemen. Klein, oud en rommelig. De beste man sprak gelukkig wel goed Engels en hij wilde eerst naar mijn oortjes kijken. Dat ging overigens niet van harte want ik hou helemaal niet van dokters. Ik heb een soort infectie en dat komt nu goed los. Hierdoor druppelt er vocht uit mijn oor en plakken mijn haartjes aan mijn wang vast. Irritant! We kunnen in de supermarkt eventueel een oplossing van water en azijn kopen maar daar bedank ik voor! Mama kreeg antibiotica voorgeschreven voor haar keelpijn en die konden we dus meteen aan de overkant van de straat ophalen. Maar eerst nog een hoop gedoe met de pasjes van de zorgverzekering omdat de assistente in ieder geval niet het wiel heeft uitgevonden.

Rond 11.45 uur waren we terug in het hostel en daar hebben we de kinderwagen en buggy laten staan. We liepen weer een klein stukje terug naar de bushalte om met lijn 6A naar het centrum te gaan. De bus zat goed vol dus we moesten het eerste gedeelte staan. Papa en mama wilden fietsen huren bij een bepaalde winkel en bij een halte in de buurt stapten we uit. Dat 'in de buurt' viel alleen een beetje tegen want het was nog een flink stuk lopen. Vandaag zou het nog kouder worden dan gisteren en vooral die harde wind was ellendig. Nikki lag in de armen van papa te slapen toen we bij een vaag winkeltje om 2 fietsen vroegen. Het grotere bedrijf verderop had betere fietsen maar helaas geen kinderzitjes beschikbaar. We werden dus doorverwezen naar een kereltje dat eerst nog een kwartier moest sleutelen aan de zitjes. Maar het was in ieder geval warm binnen. Uiteindelijk zat Nikki achterop uit de wind bij mama en ik bij papa. De fietspaden in Kopenhagen zijn lekker breed maar het asfalt is wel vaak in slechte staat.

De route ging langs het beroemde Tivoli en het stadhuis richting het centrum. In Strøget, de bekendste winkelstraat van de stad, hebben we een stukje gelopen en bij de H&M kochten papa en mama een vestje voor Nikki en alvast 2 zomerjurkjes voor mij. Daarna bestelde papa 4 niet al te beste hotdogs bij een tentje op straat en begon het te regenen en te hagelen. We hadden het allemaal koud en wilden eigenlijk al terug naar onze kamer fietsen. Dan zouden we echter nauwelijks iets gezien hebben vandaag en dus besloten papa en mama om toch alvast De Kleine Zeemeermin af te vinken. Via Nyhavn werd het een barre tocht langs de kade in regen en harde wind. Nyhavn moet in de zomer erg sfeervol zijn met de vele restaurants en terrasjes aan beide kanten van het haventje en de kleurrijke gevels op de achtergrond. Maar nu was er weinig te beleven. Even verderop moesten we schuilen voor de regen en ik verlangde hardop naar een warme douche. De buien trokken echter weg en toen we bij De Kleine Zeemeermin waren brak er zowaar een zonnetje door. Dit wereldberoemde beeld werd in opdracht van brouwerij Carlsberg door kunstenaar Edvard Eriksen gemaakt en in 1913 op een rots in de haven gezet. De zeemeermin verwijst naar het gelijknamige sprookje van Hans Christian Andersen en het bronzen beeld is 1 meter 25 hoog. Toen de talrijke Aziaten eindelijk weg waren konden papa en mama ook wat foto's maken en daarna stapten we snel weer op de fiets.

Onderweg hebben we nog fruit gekocht en uiteindelijk waren we rond 17.00 uur terug op de Tagensvej 135. De fietsen staan voor de deur want die hebben papa en morgen tot morgen 18.00 uur gehuurd. Binnen zijn we snel onder de warme douche geweest! Papa ging even later nog op de fiets naar een supermarkt en daarna bij een pizzeria spaghetti bolognese en pizza margherita halen. Nikki had geen honger en ik wilde na een paar hapjes pasta ook alleen maar druiven en aardbeien. Morgen hopen we op beter weer zodat we een leuk rondje kunnen fietsen. Zelfs de mooiste steden zijn met slecht weer niet zo bijzonder en Kopenhagen staat daardoor nog lang niet in mama's top 10. Nikki en ik liggen nu te slapen in ons mooie stapelbed terwijl papa mijn verslagje nog even op de website plaatst. Tot morgen!