Amsterdam - Dubai

Schiphol, Amsterdam ✈️

Dubai Airport, Verenigde Arabische Emiraten ✈️

Al Khoony Executive Hotel, Dubai 😴

—————

Woensdag was het dan eindelijk zover: het begin van onze verre reis! Door de geboorte van Nikki was het alweer ruim 9 maanden geleden dat ik in een vliegtuig had gezeten, en dat kan natuurlijk niet! Nikki ging voor de eerste keer vliegen dus zij was bijna net zo nerveus als mama. Papa en ik snappen dat nooit zo. Toen de auto vol was geladen, reden we rond 12.00 uur richting Heiloo om opa en oma nog even gedag te zeggen. Papa heeft Tada, Sergio en Sjonnie naar Lisa en Joery gebracht, omdat we 17 dagen weg zijn. Dat is handiger met eten geven. Om 13.15 uur waren we via de nieuwe en onhandige route op Schiphol, en daar hebben we eerst de koffers en kinderwagen uitgeladen bij de vertrekhallen. Papa en ik hebben toen samen de auto naar P3 gebracht, en met de bus waren we snel weer terug bij mama en Nikki.

Er stonden geen lange rijen bij de incheckbalie dus dat was mooi. De stewardess wilde onze koffers meteen doorsturen naar Bangkok, maar omdat we eerst nog een dagje in Dubai blijven was dat natuurlijk niet de bedoeling. Papa kon gelukkig ingrijpen. Vanaf gisteren is er een nieuw controlesysteem op Schiphol en de afhandeling zag er allemaal soepeltjes uit. Achter de douane hebben papa en mama nog broodjes gekocht, en toen was het alweer tijd om naar gate G9 te lopen. We zouden om 15.20 uur vertrekken. Het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, de Airbus A380 van Emirates, stond al op ons te wachten. We konden zo doorlopen omdat kinderen altijd voorrang hebben. De kinderwagen werd afgegeven en wij gingen onze plekjes zoeken op rij 52. Tante Karin heeft deze rij voor alle vluchten gereserveerd, zodat we een babybedje voor Nikki aan de wand kunnen bevestigen. Handig, en de ruimte die overblijft is veel groter dan bij de KLM. Prima geregeld dus.

Onze vlucht van 6 uurtjes verliep voorspoedig. Nikki kon lekker slapen in het babybedje (dat paste trouwens maar net) en ik had een eigen stoel met voldoende speeltjes. Kinderen krijgen echt van alles bij Emirates: grote kleurboeken, potloden, knuffels, dekentjes, een tasje met speelgoed voor mij en een etui met allerlei verzorgingsproducten voor Nikki. De Airbus is een heel mooi vliegtuig en ik moest natuurlijk ook het toilet weer vele malen bewonderen. Er hangt zelfs een groot scherm voor ons waarop we live kunnen zien hoe we opstijgen en landen! Papa zag op het scherm ook nog dat we redelijk in de buurt kwamen van de gezellige Iraakse steden Mosul, Bagdad en Basra. Het eten aan boord was prima en ik kreeg zelfs een ijsje. Toen we er bijna waren, maakte mama nog een praatje met een Nederlandse stewardess die in Dubai woont, en net een weekje in Nederland op vakantie was geweest. Toen de landing werd ingezet vond ik het tijd om een dutje te doen. Uiteindelijk waren we om 23.45 uur in Dubai, waar het 2 uur later is dan bij ons. Het was toen nog maar 38 graden... De luchthaven hier is de grootste ter wereld en het is ook echt een doolhof. Het ziet er allemaal wel prachtig uit met pilaren, palmbomen en glimmende tegelvloeren in verschillende kleuren. We moesten zelfs een stukje met de trein om bij de bagageband te komen. Daar bleek alleen dat de kinderwagen er niet was. Die achterlijke mevrouw op Schiphol had na het seintje van papa de labels van de koffers wel gewijzigd naar Dubai, maar op het label van de kinderwagen stond nog steeds Bangkok. We moesten dus een half uurtje wachten voordat een meneer de onmisbare driewieler alsnog kwam brengen.

Nadat we centjes hadden gepind (500 dirham is ongeveer 125 euro) begon het feestje bij de taxi's. Gigantische rijen en lang wachten in een benauwde warmte. Uiteindelijk werden we door verkeersregelaars een zebrapad over gejaagd, en konden we snel instappen bij een mevrouw met een roze hoofddoek. Papa hield zijn hart al vast... Het was een kwartiertje rijden naar ons Al Khoory Executive Hotel, en ik kon mooi naar de vele lampjes kijken op de enorme gebouwen. Bij het hotel werden we vriendelijk ontvangen, en dankzij mijn vrolijkheid kregen we een upgrade naar een mooiere kamer met een groot balkon. Met de lift gingen we naar kamer M29 op de tweede verdieping, en na een glaasje koud water dook ik op mijn slaapbankje naast Nijn, Stekeltje en Pluto. Nikki kreeg nog een flesje melk en zij mocht in het babybedje liggen. Pas om 02.45 uur, 3 uur na de landing, deden we allemaal onze oogjes dicht.

Vanmorgen was ik om 09.00 uur gelukkig weer helemaal fit. Een beetje klieren op het grote bed van papa en mama, en daarna nog snel even naar beneden voor het ontbijt. Het is 44 graden en mama zag het niet zitten om met die hitte een bakker of supermarkt te gaan zoeken. Ik heb een croissantje en wat fruit gehad, en daarna zijn Nikki en ik in bad geweest. We hebben al veel mannen in een witte jurk gezien en vrouwen met een boerka. Afschuwelijk. Ik heb net even op het balkon gestaan toen er gejengel vanuit de moskee verderop klonk en de warmte is gewoon bizar. Een stukje wandelen langs het strand is dan ook geen optie; we stappen zometeen in de taxi naar het centrum. Vanavond vliegen we om 22.30 uur door naar Bangkok, en dan zal ik morgen vertellen wat ik vandaag weer allemaal heb beleefd.