Aven d'Orgnac - Vallon-Pont-d'Arc - Zuid-Scharwoude

Ruoms

Domaine Les Rives de l'Ardèche, Vallon-Pont-d'Arc 😴

Zuid-Scharwoude 🏠

—————

Woensdag was het om 08.00 uur nog maar 19 graden buiten en omdat er regen was voorspeld besloten we om één van de vele grotten in de regio te bezoeken. Aven d'Orgnac behoort tot de grootste druipsteengrotten van Europa en lag op slechts 20 kilometer rijden in de gemeente Orgnac-l'Aven. Via 700 traptreden bereik je daar een diepte van 121 meter en dan kun je met de lift weer omhoog. Een 'aven' heeft overigens een verticale ingang en een 'grotte' een horizontale. Onder leiding van een zeer zeldzame Fransoos met humor daalden we af met een groep van ongeveer 30 mensen. Ik vond al die trappetjes natuurlijk geweldig. Nikki werd gedragen door papa en Saar zat in een draagzak op de buik van Manon. We hebben mooi verlichte stalagmieten en stalactieten gezien en onderweg kregen we uitleg in het Engels. De tour duurde een uurtje en eindigde met een show van licht en geluid. Buiten zijn we nog naar de oorspronkelijke ingang van de grot gelopen en daarna hebben we fruit gegeten aan een bijzondere picknicktafel in het aangrenzende parkje.

Na de middag sloten we ons tripje af met een snel rondje door het museum dat bij de grot hoort. Allerlei prehistorische beesten en voorwerpen uit die periode en ik ben met een vos op de foto geweest! Helaas was Nikki inmiddels moe en dan wordt ze nogal vervelend. Tegenwoordig gaat ze hard gillen als ze boos is en dat ervaren papa en mama als bijzonder irritant. Toen we buiten stonden regende het behoorlijk en warmer dan 22 graden zou het niet worden. Bij de Lidl en de Intermarché in Vallon-Pont-d'Arc hebben we nog wat boodschappen gehaald en om 15.00 uur waren we terug in ons huis. Binnen hebben we spelletjes gedaan terwijl het buiten noodweer was met onweer en behoorlijke hoosbuien. Papa had verwacht dat Nikki en ik de pistache-toetjes erg lekker zouden vinden maar wij zijn toch meer van chocolade en vanille. Hij moest ze daarom zelf opeten maar vond dat volgens mij helemaal niet zo erg. Rond 20.00 uur lagen alle kinderen in bed en na een avondje ouwehoeren volgden de papa's en mama's om 23.45 uur.

Donderdag werd nog een redelijke dag maar warmer dan 23 graden zou het niet meer worden. Om 07.15 uur was het gedaan met de rust en na het ontbijt reden papa, mama, Nikki en ik richting de weekmarkt in het centrum van Vallon-Pont-d'Arc. Onze huisgenootjes hadden nog wat meer tijd nodig en zij zouden later zelf op pad gaan. De markt was groter dan verwacht en vrij druk. Papa en mama hebben wijn gekocht en mooie handgeschilderde haarspeldjes voor Nikki en mij. Daarna hebben we een rondje gelopen door het dorp en op een aardig pleintje mochten we 2 rondjes in de draaimolen! Vervolgens reden we naar de grote Super U in Ruoms om nog wat inkopen te doen en daar kregen Nikki en ik allebei een kadootje van papa en mama.

Om 12.45 uur waren we terug bij de villa om samen te lunchen en papa verbaasde zich erover dat bijna iedereen pindakaas zat te eten... Toen Nikki en Saar even een dutje gingen doen ben ik samen met papa, Allard, Jet en Jip naar de rivier gelopen. Door de zware regenval stond het waterpeil nu veel hoger en waren de stroomversnellingen veel uitdagender. De kajakkers hoefden nu zelf weinig te doen om vooruit te komen. In een paar rustige poeltjes hebben we met schepnetjes visjes en kikkertjes gevangen en natuurlijk ook weer vrij gelaten. Na een tijdje vond Jip het alleen nodig om een steen tegen het hoofd van Jet aan te gooien waardoor zij in het water belandde. Allard was toen boos op Jip en even later waren ze allebei huilend van het toneel verdwenen. Papa en ik gingen nog stokbrood voeren aan de vissen en papa heeft mooie foto's van mij gemaakt.

Jet en Jip waren rond 16.30 uur weer vriendjes en ze gingen in Vallon-Pont-d'Arc een ijsje halen en in de draaimolen op het pleintje. Dat was er ’s ochtends op de markt niet van gekomen terwijl het wel aan ze beloofd was. Nikki en ik waren natuurlijk al in de draaimolen geweest en we hadden ook al een Magnum gehad. Daarvoor hebben we nog kort in het zwembad gespeeld en dat was achteraf de laatste keer. We hebben sperzieboontjes van de markt, aardappeltjes en hamburgers gegeten en zijn daarna weer in bad geweest op de bovenste etage. Dit keer was ik alleen met Nikki want eerder in de week waren Jet en Jip er ook gezellig bij. Voor papa en mama eindigde de leuke avond nog met een teleurstelling. Allard en Manon waren met Keezen vals aan het spelen en wonnen daardoor onverdiend met 2-1.

Gisteren kwamen de weersvoorspellingen helaas uit en de papa's en mama's besloten om een dagje eerder naar huis te gaan. Papa en Allard moesten in de stromende regen alle spulletjes naar de auto's brengen en het was maar 14 graden. Ze hadden geen zin om de hele dag binnen te zitten en dus begonnen we aan de lange reis terug. Bizar dat we zaterdag met 38 graden begonnen en dat het 6 dagen later 24 graden kouder was. Nadat het huis netjes was opgeruimd door mama en Manon reden we om 10.30 uur het park af. Met 51 lege flesjes Kronenbourg, 18 flesjes Corona, 6 flesjes witbier en 4 flessen wijn is het wel een dorstig weekje geweest...

De terugreis werd een klein drama. Files, zware regenval, wegwerkzaamheden en omleidingen. Papa wilde in Luxemburg eigenlijk een hotel zoeken maar mama reed liever door naar onze eigen bedjes. Uiteindelijk zijn we 14 uur onderweg geweest en waren we vannacht pas om 00.30 uur weer terug in Zuid-Scharwoude met in totaal 2.564 gereden kilometers op de teller. Met name rond Luik en Maastricht was er veel ellende op de wegen terwijl Nikki en ik op de achterbank lagen te slapen. Papa en mama zullen niet snel meer voor een autovakantie kiezen. We konden wel lekker blijven liggen en omdat we eerder thuis zijn heb ik vandaag de verjaardag van Lisa ook niet hoeven missen! En ik heb ondanks de lange terugreis wel weer een hele leuke vakantie gehad! Tot volgend jaar!